poniedziałek, 21 marca 2011

Kilka słów o tym, jaki powinien być dobry slogan

Nieodłącznym elementem każdej reklamy jest slogan. W dużej mierze to właśnie od niego zależy skuteczność reklamy. A czym charakteryzuje się dobry slogan? Ciężko to jednoznacznie stwierdzić i wytypować, są jednak pewne kryteria, które każdy slogan spełniać powinien. Postaram się je hasłowo scharakteryzować i pokazać na poszczególnych przykładach.



1.
Slogan powinien przede wszystkim „wpadać w ucho” i być łatwy do zapamiętania. Istotna jest forma – powinien on być krotki, treściwy, zwięzły i konkretny.

· Uwolnij radość – Coca-Cola

· Wielkie smakiem – Ferrero;

· Żyjemy wakacjami – Rainbow Tours;

· Przekraczamy granice – National Geographic;

· Tak! – Telewizja TVN;

· I’m lovin it – Mc Donald’s;

· Inaczej pisane – gazeta „Uważam Rze”;

· Zdrowie jest piękne – kosmetyki Vichy;

2. Dobry slogan to także slogan sugestywny. Powinien on skłaniać do działania (np. do zakupu danego towaru, skorzystania z jakieś usługi) i mieć polemiczną naturę.

· Włącz dobry humor – Comedy Central;

· Niech świat się za Tobą ogląda – W. Kruk;

· Połącz siły z naturą – Nivea Pure&Natural;

· Zadbaj o swojego mężczyznę – jogurty Bakoma;

3. Slogan powinien być nacechowany emocjami i pobudzać wyobraźnię odbiorcy.

· Magazyn pełen pyszności – czasopismo „Moje gotowanie”;

· Twoje marzenia – nasze samochody – Honda;

· Poczuj moc dodatków – czekolady E. Wedel;

4. Dobry slogan to także slogan oryginalny, w jakiś sposób kontrowersyjny, w którym używa się gry słów.

· Ponad standard to standard – Volkswagen;

· Jasne, że to Pilsner – Pilsner Urquell;

· Rozrywka do potęgi n – Telewizja nowej generacji „n”;

· Sushi kusi – Nigiri sushi bar;

Marek Kochan w książce „Slogany w reklamie i polityce” wyróżnił cechy dobrego sloganu w odwołaniu do sytuacji komunikacyjnej. Według tego rozróżnienia dobry slogan powinien mówić to, co miał mówić, na temat tego, o czym mówi – czyli ma spełniać przesłanie. Dobry slogan powinien także być zauważany, rozumiany, właściwie kojarzony z obiektem, którego dotyczy, a także być zapamiętywany. Powinien wywoływać zamierzony skutek, spełniać intencje reklamodawcy. Powyższe postulaty powinny zostać spełnione w odniesieniu do założonej grupy odbiorców (targetu), niekoniecznie w odniesieniu do wszystkich odbiorców. Powyższe przykłady wyselekcjonowanych przeze mnie „dobrych sloganów” spełniają te kryteria.


Źródła:
- http://www.tvn.pl/grupatvn/media/programInfo/56
- M. Kochan, "Slogany w reklamie i polityce", Warszawa 2002

Brak komentarzy: