Nieodłącznym elementem każdej reklamy jest slogan. W dużej mierze to właśnie od niego zależy skuteczność reklamy. A czym charakteryzuje się dobry slogan? Ciężko to jednoznacznie stwierdzić i wytypować, są jednak pewne kryteria, które każdy slogan spełniać powinien. Postaram się je hasłowo scharakteryzować i pokazać na poszczególnych przykładach.
1. Slogan powinien przede wszystkim „wpadać w ucho” i być łatwy do zapamiętania. Istotna jest forma – powinien on być krotki, treściwy, zwięzły i konkretny.
· Uwolnij radość – Coca-Cola
· Wielkie smakiem – Ferrero;
· Żyjemy wakacjami – Rainbow Tours;
· Przekraczamy granice – National Geographic;
· Tak! – Telewizja TVN;
· I’m lovin it – Mc Donald’s;
· Inaczej pisane – gazeta „Uważam Rze”;
· Zdrowie jest piękne – kosmetyki Vichy;
2. Dobry slogan to także slogan sugestywny. Powinien on skłaniać do działania (np. do zakupu danego towaru, skorzystania z jakieś usługi) i mieć polemiczną naturę.
· Włącz dobry humor – Comedy Central;
· Niech świat się za Tobą ogląda – W. Kruk;
· Połącz siły z naturą – Nivea Pure&Natural;
· Zadbaj o swojego mężczyznę – jogurty Bakoma;
3. Slogan powinien być nacechowany emocjami i pobudzać wyobraźnię odbiorcy.
· Magazyn pełen pyszności – czasopismo „Moje gotowanie”;
· Twoje marzenia – nasze samochody – Honda;
· Poczuj moc dodatków – czekolady E. Wedel;
4. Dobry slogan to także slogan oryginalny, w jakiś sposób kontrowersyjny, w którym używa się gry słów.
· Ponad standard to standard – Volkswagen;
· Jasne, że to Pilsner – Pilsner Urquell;
· Rozrywka do potęgi n – Telewizja nowej generacji „n”;
· Sushi kusi – Nigiri sushi bar;
Marek Kochan w książce „Slogany w reklamie i polityce” wyróżnił cechy dobrego sloganu w odwołaniu do sytuacji komunikacyjnej. Według tego rozróżnienia dobry slogan powinien mówić to, co miał mówić, na temat tego, o czym mówi – czyli ma spełniać przesłanie. Dobry slogan powinien także być zauważany, rozumiany, właściwie kojarzony z obiektem, którego dotyczy, a także być zapamiętywany. Powinien wywoływać zamierzony skutek, spełniać intencje reklamodawcy. Powyższe postulaty powinny zostać spełnione w odniesieniu do założonej grupy odbiorców (targetu), niekoniecznie w odniesieniu do wszystkich odbiorców. Powyższe przykłady wyselekcjonowanych przeze mnie „dobrych sloganów” spełniają te kryteria.
Źródła:
- http://www.tvn.pl/grupatvn/media/programInfo/56
- M. Kochan, "Slogany w reklamie i polityce", Warszawa 2002
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz