czwartek, 17 marca 2011

Reklama nieetyczna

Czym jest reklama nieetyczna? czy na polskim rynku zdarzają się takie reklamy?
Na te pytania spróbuję odpowiedzieć w dzisiejszym poście.

Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 reklama nieuczciwa to:
- reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
- reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzje co do nabycia towaru lub usługi;
- reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywołanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
- wypowiedź, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
- reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji[1].

MOBILKING

Mobilking - niektóre rzeczy zawsze były i będą dla nas - mężczyzn

Mobilking - wirtualny operator komórkowy przedstawił w swojej reklamie kobiety jako ,,głupie”, bezmyślne, które nie umieją wykonać typowo męskich czynności. Bez większych trudności można dostrzec, że reklama dyskryminuje kobiety, traktuje je przedmiotowo, klasyfikuje mężczyzn jako ,,cuda natury”, a kobiety jako naiwne istoty.

1. Mobilking




Reklama wzbudziła ogromne kontrowersje. Zarówno do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ale także do Komisji Etyki Reklamy wpłynęło wiele skarg. Komisja powołując się na Kodeks Etyki Reklamy i normy prawne stwierdziła, że reklama ta jest niezgodna z prawem - dyskryminuje płeć ,,piękną”.


KAMPANIA REKLAMOWA FIRMY HAUSE


W tym przypadku na bilbordach możemy zobaczyć młodą dziewczynę trzymającą różaniec w ręku. Warto zwrócić uwagę na hasło reklamowe: ,,Strzeż mnie Ojcze”. Przed czym ma strzec ową dziewczynę Ojciec? ano przed utratą dziewictwa...

Innym hasłem z tej kampanii jest: ,,znam 69 sposobów na uchronienie dziewictwa a Ty?”

MARKA CROPP



Marka Cropp, żeby nie być gorszą, też przedstawiła swoją nietuzinkową ofertę.

W reklamie firmy Cropp możemy dostrzec mysz, która została przecięta na dwie części. Zwierzę krwawi na zielono, a ciało w przekroju ukazuje kiwi. Gryzoniowi towarzyszą hasła: ,,Tniemy o połowę i nawet do minus 50 procent”.

Reklama ta wzbudziła liczne zainteresowanie ze strony Fundacji Viva i innych organizacji, które zajmują się ochroną zwierząt. Smaku, a raczej niesmaku, całej historii dodaje fakt, że reklama firmy Cropp była plagiatem innej pracy o tytule Worth 1000.


REKLAMA DOMESTOSA



Czym jest domestos chyba każdy z nas wie. Do czego służy raczej też. Firma Unilever Polska w swojej kampanii reklamowej ukazała nowy… ale jakże idiotyczny, że się kolokwialnie wyrażę, pomysł aby przekazać do czego służy ten środek. Zareklamowali produkt jako skuteczny w walce z grypą.

Hasło kampanii brzmi: „Fakt - Domestos zabija wirus grypy”

No cóż, jak widać istnieją rożne formy reklamy. Te przytoczone wyżej raczej nie stanowią przykładu godnego naśladowania, a ich idealnym sloganem powinno być hasło: „Strzeż nas Ojcze przed tak głupimi reklamami”.

Źródła:
- http://artykuly.animalia.pl/artykuly.php?id=332
- http://www.forum.suwalki.pl/nasze-miasto/swinska-grypa-w-suwalkach/15/
- http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/55,80269,5267440,,,,5267412.html
[1] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 roku

Brak komentarzy: