środa, 16 marca 2011

Kolor w reklamie


Nikt nie ma wątpliwości, że kolorystyka jest istotnym czynnikiem reklamy. Oddziałuje ona na nasz organizm i psychikę. Kolory przyciągają uwagę, mogą podkreślać kontrast, podwyższać poziom estetyczny, a także pomagać w zapamiętywaniu. Barwy niosą za sobą wiele informacji, skojarzeń, symboli i znaczeń. To na ich podstawie wyciągamy wnioski na temat produktów lub miejsc ich sprzedaży. Różne barwy wywołują odmienne emocje. Odpowiednie ich wykorzystanie w reklamie może wzmagać lub osłabić siłę przekazu reklamowego. Przy tworzeniu takiego przekazu nie można zapomnieć, że różne barwy mają inne znaczenie w odmiennych kulturach. Przykładowo w kulturze europejskiej biel jest kolorem symbolizującym czystość, w japońskiej natomiast symbolizuje żałobę. Jest to bardzo istotne w przypadku stosowania tych samych reklam w różnych krajach.
Dlatego komponowanie kolorów nie jest rzeczą łatwą. Istnieją jednak zasady, które je ułatwiają. Wykorzystują one zależności wynikające z koła barw:
- zestawienie monochromatyczne - polega na wykorzystywaniu odcieni jednego koloru. Taka jednobarwność daje wrażenie spokoju, elegancji, wyczucia smaków;
- zestawienie harmonijne polega na doborze kolorów opartych na tej samej połowie koła barw (np. żółta, pomarańczowa, czerwona tworzą zestawienie ciepłe, a zielona, niebieska i fioletowa - zimne) Tego typu zestawienie jest bardzo uniwersalne. Ma charakter stonowany i może być szeroko wykorzystywane;
- zestawienie kontrastowe - polega na zestawieniu barw leżących w kole barw naprzeciw siebie ( niebieski - pomarańczowy, żółty - fioletowy, czerwony - zielony) jest to najtrudniejsza kompozycja kolorystyczna wymagająca najwięcej wyczucia.

Brak komentarzy: