poniedziałek, 7 marca 2011

Młodzież jako odbiorcy reklam



Marketing i reklama kierowane do nastolatków są nie lada wyzwaniem dla ich twórców. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że młodzież nie jest lojalna wobec jednej marki, wystarczy że pojawi się nowy produkt uznany za modniejszy. Wyjątkiem są tu znane marki, które towarzyszą ludziom przez większą część życia takie jak Puma, Reebok czy Nike. Jednak dominującym zjawiskiem jest zmienność i niestałość gustów. Właśnie dlatego produkty dla młodych ulegają ciągłym zmianom i zawierają nowe pomysły. Towarzyszy temu dynamiczna i ekspansywna reklama, która kreuje kulturowe produkty. Na rynku produktów dla młodzieży moda szybko się zmienia i z nowością trzeba zdążyć w odpowiednim czasie. Niestety wymagania młodych ludzi ciągle rosną, a ciekawość powoduje, że młodzież przechodzi do konkurencji. Stad też zachowania rynkowe młodych konsumentów są trudne do przewidzenia, a zdobycie i zatrzymanie ich wymaga ogromnego wysiłku i nieustannego komunikowania się z nimi. Ponadto wśród młodzieży znacznie ważniejsza i dominująca jest potrzeba akceptacji. Młodzi ludzie poszukują przyjaciół, pierwszych miłości, życiowych celów. Lubią imprezować. Mają marzenia i właśnie w ten sposób reklamy docierają do tych ludzi, stwarzając im perspektywy. W reklamach promowane jest bycie sobą. Atrybutem są formy subkulturowej, ekspresji jak sparafrazowany slang młodzieżowy czy szablon graffiti.  


Jedna z podstawowych zasad reklamy głosi, że konsumenci zapamiętają przekaz, jeśli zobaczą go co najmniej sześć razy. Niestety, w przypadku młodej grupy docelowej już nie do końca się sprawdza- młodzi ludzie często kojarzą produkt intensywnie reklamowany z masowością, a więc z czymś pozbawionym oryginalności. Oprócz tego młodzi szybko męczą się daną reklamą. Dlatego w tym przypadku bardzo ważna jest odpowiednia częstotliwość nadawania reklamy i stosowanie działań prezentujących markę w sposób mniej nachalny jak do innej grup wiekowej. Tak naprawdę wystarczy jeden błąd i reklama zostaje odrzucona. Ale w zasadzie młodzież jest dobrym konsumentem, ponieważ chętnie kupuje produkty. Trzeba tylko wiedzieć jak do nich dotrzeć.

W kampanii reklamowej skierowanej do młodych, bardzo ważny jest Internet. Można powiedzieć, że w zasadzie jest najważniejszym źródłem informacji, dlatego jeśli dana marka nie istnieje w internecie, to w zasadzie nie istnieje w ogóle.
Równie ważnym medium dla młodzieży jest radio, ponieważ muzyka jest bardzo ważnym elementem w życiu młodego człowieka. Słuchając muzyki na ulubionej stacji, słuchają przy okazji spotów reklamowych.




A. Jasielska, R. A. Maksymiuk, „Dorośli reklamują, dzieci kupują”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010

www.pmw.com.pl/_itemserver/Media/1156847485.pdf

Brak komentarzy: