wtorek, 1 marca 2011

Krótkoo historii reklamy

Witam wszystkich czytelników w imieniu studentów Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Opolskim. Jest to nasz blog o reklamie, ale jak widać, początki są trudne. Postanowiłam przełamać złą passę i zamieścić pierwszego posta na blogu. Zacznijmy wię od początku.

Jak wiecie na początku jest chaos, a po chaosie powstała reklama :). Reklama w dzisiejszych czasach kojarzy nam się ze spotem reklamowym w TV, dużym bilbordem, czy wkładką do gazety. Ale czy ona tak właściwie jest. Zbigniew Bajka w swojej książce pt: "Historia Mediów" zamieszcza taka oto definicję reklamy: " reklama to rozpowszechnianie wiadomosci o usługach i towarach w celu wpływania na kształtowanie się podaży. Mówi też że ojcem reklamy był rynek, zaś matka konkurencja. " Jest to zwięzłe ujęcie tego pojęcia, wielu z nas mogłoby się wydawać, że reklama to konstrukcja nowa, która powstała wraz z pojawieniem się nowych mediów takich jak radio, czy Telewizja.

Ale niektórzy historycy reklamy twierdzą, że powstała ona bardzo dawno temu. W czasach starożytnego Egiptu, Fenicji i Babilonii, a już na pewno istniała w starożytnym Rzymie i Grecji. Pierwsza historyczna wzminaka miała się pojawić w dziele Lukina z Samosat (125-180). który opisła Aleksandra Paflagończyka, który założył biuro informacji handlowych i rozreklamował pewien specyfik farmakologiczny o nazwie "cyntis". Jak widzimy już nasi przodkowie zauważyli jak skutecznym narzędziem sprzedaży może być reklama.

Kolejnym etapem w historii reklamy jest powstanie druku i rozwój ogłoszeń drobnych, które przez lata były głównym źródłem finansowania prasy. Jak wiemy ogłoszenia te istnieją do dnia dzisiejszego, ale niewątpliwym zagrożeniem dla nich jest internet. Wraz z rozwojem prasy masowej, pewni ludzie zauważyli, że reklama może być niezłym źródłem dochodów i dzięki nim powstały pierwsze agencje reklamowe. Pierwsza taka agencja powstała w 1841 roku w USA, a jej założycielem był Volney B. Palmer.

Trzeba pamiętać, że reklama to nie tylko ogłoszenia w gazetach. Wraz z rozwojem technologi reklama wychodzi na ulicę, pojawiają się pierwsze plakaty i ulotki reklamowe.

Kolejny etap w historii reklamy to nowe media. W 1895 roku bracia Lumiere pokazali swój pierwszy film, a kino stało się światowym szaleństwem. Trzeba pamiętać, że tam gdzie ludzie, tam i reklama dlatego spoty reklamowe bardzo szybko zdominowały kino i przetrwały w nim do dnia dzisiejszego. Następnie powstało radio, które od początku swojego istnienia współpracowało z reklamodawcami, ale największym rajem dla reklamy jest Telewizja, to tutaj producenci reklam mogą rozłożyć swoje skrzydła i pokazać na co ich stać. Obraz, dźwięk ,kolor to wszystko działa na nasze zmysły i podświadomie przyciąga naszą uwagę, a to jest niewątpliwie cel reklamy. Zachęcić do sprzedania produktu. Kolejnym medium które jest wykorzystywane przez reklamodawców to internet, być może kiedyś to sieć będzie głównym przekaźnikiem w komunikacji na linii reklamodawca- odbiorca, tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

W dzisiejszych czasach reklama jest wszędzie, otacza nas i atakuje z każdej strony. Dlatego każdy kto twierdzi, że reklama na niego nie działa myli się. Dzięki psychologii reklamodawcy wiedzą jak działać na naszą podświadomość, jak skłonić nas do zakupów, a przede wszystkim do zakupu tego jednego wyjątkowego produktu.

To już koniec mojego posta o historii mam nadzieję, że was nie zanudziłam i zapraszam kolegów i koleżanki dziennikarki do komentowania, a także do pisania na naszym blogu reklamowym.

Brak komentarzy: