poniedziałek, 28 marca 2011

Manipulacja przekazem podprogowym

Manipulacja przekazem podprogowym

„Ciastko, matka, mleko”

Czym właściwie jest reklama podprogowa?Reklama to reklama ukryta, która oddziałuje na wybory i opinie poza naszą świadomością. Założenie jej jest takie , że człowiek powinien mieć prawo decydować o swoim własnym losie, a jeśli nie jest świadomy pewnych komunikatów, nie może się przed nimi bronić. Badania zarówno psychologiczne jak i praktyka potwierdzają , że reklama podprogowa działa. Naukowcy odkryli, że ludzie często kupują produkty z powodów nieświadomych. Zastosowane metod psychologicznych w badaniach nad reklamą wykorzystywano w diagnozowaniu i leczeniu nerwicy. Badanych proszono o położenie się i spontaniczne ujawnianie
swoich najskrytszych odczuć. Zadawano im pytania typu: „Jakie jest pana najwcześniejsze wspomnienie związane z ciastkiem?” czy „Jak się pani czuje, jedząc ciastko?”. Zastosowali również testy na skojarzenia słowne np. „ciastko,matka, mleko”, testy uzupełniania zdań np. „Kiedy
mama dawała mi ciastko, czułem…” oraz testy projekcyjne, w których badanemu pokazywano obrazek a jego zadaniem było ułożenie historyjki. Sesje te często filmowały i analizowały zespoły naukowców. Specjaliści od reklamy opracowali sprzęt elektroniczny, mierzący nieświadome reakcje fizyczne konsumentów na produkty, opakowania i reklamę. Urządzenia wykrywały mikroskopijne ilości potu na skórze, zmiany w szybkości tętna oraz skurcze mięśni, które zdradzały nieświadome stany emocjonalne badanych. W supermarketach używano nowoczesnych
ukrytych kamer do monitorowania ruchu oczu klientów. Rozszerzenia źrenicy odzwierciedlały stopień zainteresowania klientów produktem. Okazuje się że, robiący zakupy byli w lekkim
transie hipnotycznym.
Do tej pory firmy inwestują w reklamę podprogową miliony dolarów pomimo tego ,że stosowanie tego typu zabiegów jest prawnie zakazane. Ogromnym problemem jest odkrycie manipulacji podprogowej, która jest praktycznie niewidoczna dla oka.

„Eat popcorn” „Drink coca-cola”

Większość odkryć o manipulacjach podprogowych po raz pierwszy ujawnił Vance Packard w opublikowanej w 1957 roku książce „The Hidden Persuaders”. Mniej więcej w tym samym czasie na konferencji w Nowym Jorku James Vicary ujawnił , że potajemnie prowadził w kinie w New Jersey eksperymenty z wykorzystaniem urządzenia zwanego „tachistoskopem”. To urządzenie daje możliwość wyświetlania słów lub obrazów na ekranie przez zaledwie 1/300 sekundy. Co 5 sekund Przez cały film „Piknik” Vicary wyświetlał słowa „eat popcorn” oraz „drink coca-cola”. W eksperymencie uczestniczyło ponad 45 000 widzów. Vicary twierdził, że te podprogowe komunikaty podniosły o 57% sprzedaż popcornu. Później okazało się, że podawana wysokość sprzedaży była zdecydowanie przesadzona.

Malboro na bolidzie Ferrari

Aby manipulacja odniosła skutek, musi odwoływać się do skojarzeń lub emocji, typu radość, złość, smutek,obrzydzenie lub strach. Powinny mieć też formę wizualną. Gdy podczas ekspozycji jakiegoś obiektu, pojawiają się zdjęcia przedstawiające ludzkie twarze wyrażające emocje, to nastawianie widza do danej marki dryfuje zgodnie z niejawnym przekazem. Przekazem podprogowym jest także komunikat jak najbardziej możliwy do zauważenia, ale trudny do świadomego odczytania. Przykładem takiej manipulacji podprogowej jest użycie loga.


http://www.tapeta-bolid-ferrari.na-pulpit.com/

http://www.w13.vgh.pl/news.php?readmore=2192




Papierosy Malboro mają charakterystyczny wygląd opakowania. Wyróżniają ja kolory- czerwony i biały, a do tego charakterystyczna czcionka. W marketingu bardzo istotne jest budowanie świadomości marki. Głównym celem reklamy jest to , że stojąc w sklepie przed półką jedna z marek wyda Ci się znajoma lub skojarzysz ją z czymś przyjemnym.

Brak komentarzy: