niedziela, 27 marca 2011

Reklama z Kraju Kwitnącej Wiśni

Japonia jest krajem bardzo specyficznym. Przez bardzo długi czas funkcjonowała w izolacji. Społeczeństwu wpajano, że Japonia to Kraj Bogów, że Japończycy to naród wybrany, unikalna rasa, a Cesarz jest żyjącym na ziemi bogiem. Społeczeństwo japońskie jest złożone z ludności pochodzącej z tej samej grupy etnicznej. Jest to źródłem silnego kolektywizmu w kulturze Kraju Kwitnącej Wiśni. Japończyk czuje się bezpiecznie będąc w grupie. Gdy znajdzie się poza nią odczuwa niepokój, dlatego też tak bardzo przestrzega się wszelkich zasad, by nie zostać wykluczonym ze społeczności. Z tych powodów decyzję o wyborze produktu podejmują oni na podstawie informacji o tym, który produkt jest najczęściej kupowany. Często wchodząc do sklepu można znaleźć etykietki z informacją, które miejsce dany produkt zajmuje pod względem sprzedaży lub popularności.

Japończycy lubią więc kupować to, co kupują inni. Jednak, aby ich produkt odniósł sukces, nie tylko musi być bardzo dobrej jakości, ale przede wszystkim unikalny, najnowszy, nowoczesny, kreatywny i łatwy w obsłudze. Producenci bardzo szybko dostosowują się do wymogów klienta, który jest nie panem, a bogiem. Takie podejście skutkuje bardzo dużą rywalizacją i współzawodnictwem. Firmy prześcigają się wprowadzając, dwa lub więcej razy w roku, nowe modele na rynek. Przykładem może być rywalizacja między firmą Sony (Playstation) i Nintendo (DS).

Pierwszą zaobserwowaną reklamą w Japonii była tablica z informacją, której powstanie datuje się na 833 rok p.n.e. Dzisiaj na reklamę wydaje się kilkadziesiąt miliardów dolarów. Reklama w Kraju Kwitnącej Wiśni jest wszechobecna. Firmy japońskie starają się wykupywać jak najwięcej powierzchni reklamowych. Wykorzystują nawet poręcze schodów ruchomych. Projektuje się pawilony z ekspozycjami, uliczne festiwale, kompleksy handlowe. Zaczęto wdrażać promocje na zawodach sportowych oraz świętach narodowych. Aby produkt zainteresował japońskich konsumentów, zwłaszcza młodych, musi być nowatorski, modny i nowoczesny.

Reklamy telewizyjne w Japonii są przyjemne, zabawne a blok reklamowy trwa zazwyczaj od 15 do 30 sekund i przedstawia produkty, które tematycznie są związane z przerywanym programem. W reklamach takich często występują japońscy, a nawet amerykańscy celebryci.


W najnowszych reklamach japońskich kobiety przedstawia się, jako aktywne i niezależne. Mężczyźni wokół nich często są pasywni i naiwni. Kobiety roztaczają wokół siebie urok, który silnie działa na płeć przeciwną.

Dla równowagi mężczyźni też bywają wywyższani. Wzrost jest jednym ze sposobów demonstrowania siły społeczeństwa, jego pozycji czy autorytetu. W japońskich reklamach często mężczyźni pozują w sposób, który sugeruje, że są wyżsi, a przez to silniejsi, ważniejsi od kobiet w ich otoczeniu. Oczywiście sposób ukazywania kobiet, jako uległych mężczyznom ma swoje miejsce w kulturze.

W reklamach japońskich często mamy do czynienia z nagością lub podtekstami seksualnymi. Nikogo one tam jednak nie dziwią i nie oburzają, gdyż w Japonii jest bardzo duże przyzwolenie na pornografię.

Japończycy są narodem bardzo specyficznym, a ich reklamy często wydają nam się dziwne i niezrozumiałe. Z pewnością są jednak dziełem sztuki, które zapada w pamięć na długo.


Żródła: http://tokyo.trade.gov.pl

http://intersections.anu.edu.au/issue3/holden_paper.html


Karolina Goebel

Brak komentarzy: