czwartek, 31 marca 2011

Eko-reklama, eko-wizerunek

Świat zwariował na punkcie ekologicznych produktów. Eko są już nie tylko torby na zakupy, ale i żywność, kosmetyki, ubrania, samochody, zabawki, długopisy… Wymieniać można chyba w nieskończoność. Marketingowcy wielu firm i przedsiębiorstw zdali sobie sprawę, że być eko, znaczy być modnym i cenionym. Dzięki nagłaśnianiu działań proekologicznych firmy prezentują się jako wiarygodne i bezpieczne. Coraz częściej przedsiębiorstwa postanawiają budować swój wizerunek jako odpowiedzialnego ekologicznie i przyjaznego dla natury.

Największą popularnością cieszą się akcje proekologiczne, które mogą angażować społeczeństwo. Szczególnie popularne są akcje propagujące sadzenie drzew, ale nie tylko. W ekologiczne działania zaangażowały się między innymi Ikea (zorganizowała pracowniczy wyjazd sadzenia drzew w mazurskich lasach), Avon Cosmetics Polska, Milka, Orange, Tesco Polska, UPC Polska, Citi Bank Handlowy, BOŚ SA, ING Bank Śląski, Tetra Pak oraz wody Żywiec Zdrój. Śledząc trendy panujące w reklamowych sloganach, z łatwością da się wychwycić powtarzane jak mantrę hasło, że najlepsze inspiracje, to inspiracje czerpane z bogactwa natury.


Milka „Razem dla Tatr”

Akcja o bardzo edukacyjnym i angażującym charakterze. Internauci głosowali na trzy spośród sześciu zagrożonych gatunków, symboli Tatr – niedźwiedzia, świstaka, Morskiego Oka, kozic, Giewontu, krokusa. Zwyciężyli kolejno – niedźwiedź, świstak i kozica. Marka Kraft Foods Polska, będąca właścicielem czekolad Milka ufundowała nagrodę – 1 milion złotych – do podziału na ich ochronę. W plebiscycie wzięło udział 500 tys. Internautów.




Żywiec Zdrój „Posadź z nami milion drzew”

W ramach programu ekologicznego „Moje silne drzewo”, stworzonego przez Żywiec Zdrój SA, w roku 2009 zasadzono w Beskidach pierwszy milion drzew, w roku 2010 następny milion – tym razem na stokach Baraniej Góry i Skrzycznego. Akcja jest prowadzona we współpracy z Fundacją „Nasza Ziemia”. W akcje zaangażowane są tak znane osoby, jak – Edyta Górniak, Katarzyna Dowbor, Sebastian Karpiel-Bułecka, Rafał Królikowski, Natalia Kukulska, Beata Sadowska, Maria Seweryn, Beata Tyszkiewicz, Katarzyna Walter i inni. Mottem tej akcji jest również przysłowie – „Kto myśli 10 lat naprzód, sadzi drzewa, a kto patrzy 100 lat naprzód – uczy ludzi”.


Tesco Polska „Bądź EKO z Tesco – Segreguj surowce wtórne”

Akcja ma na celu budowanie świadomości ekologicznej i promocję recyklingu wśród klientów oraz umocnienie wizerunku Tesco, jako firmy dbającej o środowisko naturalne. We wszystkich sklepach sieci „Tesco” umieszczone zostały specjalne Eko-Punkty – miejsca, gdzie klienci mogą zostawić zużyte i niepotrzebne urządzenia AGD, sprzęt elektroniczny, tonery, baterie.. Za ekologiczne działania „Tesco” otrzymało wyróżnienie w narodowym konkursie „Przyjaźni Środowisku” oraz otrzymało tytuł Partnera Polskiej Ekologii.



UPC Polska, program „Climate Challenge”

Akcja ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Firma wykorzystuje w swych biurach panele słoneczne jako źródło energii odnawialnej. W ramach akcji zrealizowano również projekt „Zielony rok 2009”, którego celem było przeszkolenie pracowników w zakresie sposobu ograniczania emisji dwutlenku węgla. Projekt był realizowany we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia.



Proekologiczne działania mają także miejsce w samych sklepach – przykładem może być akcja prowadzona przez markę bielizny Intimissimi „Zrecyklingujemy twój biustonosz!”. Akcja polega na tym, że przynosząc stary biustonosz (dowolnej marki) do sklepu Intimissimi na nowy dostaje się 12 zł rabatu. Zebrane w ten sposób biustonosze mają zostać poddane procesowi recyklingu i przerobione na…. panele izolacyjne i dźwiękoszczelne. Program ma zwiększać świadomość ekologiczną klientów.

Czasopismo dla kobiet Glamour wraz z kilkoma znanymi markami odzieżowymi swego czasu próbowało rozpowszechnić używanie toreb ekologicznych, zamiast tych plastikowych. Do czasopisma dołączono ekologiczną, materiałową torbę, a zabierając ją ze sobą na zakupy do wybranych sklepów – otrzymywało się rabat, jeżeli rezygnowało się z toreb plastikowych. Akcja nosiła tytuł „Bądź eko z Glamour” i była bardzo ceniona wśród czytelniczek. Popularność akcji proekologicznych ciągle rośnie.


Źródła:
http://www.beskidy24.pl/app,news_details,n,980,moje-silne-drzewo.asp
http://www.promocja.zakopane.pl/?strona,docid,pol,glowna,0,0,2839,ant.html
http://www.purpose.com.pl/peco/art-milka__razem_dla_tatr_trwa_glosowanie_na_jeden_z_6_symboli_tatr_zaglosuj.html
http://eko.opole.pl/?tag=odpady
http://www.mos.gov.pl/artykul/3002_zlinkowane_artykuly/11591_akcja_edukacyjna_firmy_upc_polska.html

Brak komentarzy: