sobota, 5 marca 2011

Kobieta w reklamie

Czymże byłby świat bez kobiet? Cytując Pierre de Brantome - „Świat bez kobiet byłby jak ogród bez kwiatów”. Czymże byłaby zatem branża reklamowa bez kobiet? Zaryzykuję stwierdzenie, że przestałaby funkcjonować. Nie od dziś wiadomo, że to właśnie kobiety odgrywają główną rolę w większości reklam. Mało tego to właśnie do tej grupy docelowej ma w głównej mierze trafić przekaz reklamowy.


Zapyta ktoś dlaczego?


To właśnie kobiety - jako żony, matki i kochanki robią zakupy, piorą, sprzątają, pielęgnują rodzinne gniazdko, dosłownie i w przenośni. One gospodarują pieniędzmi, planują listę potrzebnych rzeczy, mało tego – to one targają nie rzadko ciężkie torby zakupów.

W reklamach tych kobiety są uśmiechnięte wykonując domowe obowiązki. W niektórych przypadkach jest to obraz na tyle przesadzony i przekoloryzowany, że mycie naczyń nowym płynem to dla nich nie kara, lecz prawdziwa przyjemność. Kobiety często kreowane są jako istoty naiwne, bezbronne, wręcz głupie, które o zgrozo nie potrafią sobie poradzić bez mężczyzn. Na szczęście coraz częściej reklamodawcy próbują zmienić ten wizerunek i odchodzą od takiego stereotypowego podejścia.


Warto także wspomnieć, że prócz reklam w których kobieta jest przykładną gospodynią domową, występują także kobiety będące obiektem seksualnym – powabne, ponętne, pociągające, rozbudzające zmysły. Jednakże niestety (a może właśnie stety) zdaniem włoskich naukowców te reklamy zamiast zachęcać do kupna jakiegoś produktu bardzo często odciągają uwagę konsumentów. Włoski naukowiec Fabio Babilonii wraz ze swoim zespołem ustalił, że skuteczna reklama to taka, która nie przedstawia kobiet zbyt pięknych, gdyż odbiorcy nie pamiętają ani marki, ani produktu, który jest reklamowany ale sam spot.


Prócz tych dwóch wizerunków kobiet istnieje jeszcze wiele innych, wśród których wskazać można chociażby kobietę nowoczesną. Reklamodawcy ukazują obraz kobiety, która jest pełna wiary w to, że osiągnie sukces, jest niewiarygodnie ambitna i pracowita. Kobieta współczesna dba o siebie, używa kosmetyków by być jeszcze piękniejszą. Jest niebywale kreatywna, zawsze musi być doskonała w każdym calu (fryzura, makijaż, etc.).Ciekawy jest również obraz kobiety mitycznej. Przyjmuje ona postać baśniowej goplany czy wróżki.
Reklama takich produktów, jak czekolady Goplana czy pralki Whirlpool, wykorzystała wskazany przeze mnie wizerunek kobiety.



Podsumowując - w niemal każdej reklamie wykorzystuje się obraz kobiety. Lata, w których emitowano reklamy przedstawiające kobiety w nie najlepszym świetle, wpłynęły na wytworzenie i upowszechnienie wielu krzywdzących je stereotypów. Na szczęście dziś, coraz częściej odchodzi się od tego i przedstawia się przedstawicielki płci pięknej w sposób w miarę przyzwoity, zgodny z rzeczywistością. Oczywiście pojawiają się jeszcze reklamy na wskroś szowinistyczne, które powodują oburzenie i niezadowolenie wśród kobiet. Jako przykład można wskazać tutaj reklamę sieci komórkowej MobilKing, która wzbudziła liczne kontrowersje i protesty.

Ja ze swojej strony apeluję do mężczyzn, nierzadko także do mężczyzn reklamodawców aby wzięli sobie do serca słowa Barbar Czerskiej - "Współczesna reklama nie posługuje się kobietą, tylko nią jest. Bo zawsze marzeniem kultury - dla mężczyzn i dla kobiet, dla dzieci i staruszków, dla biednych i bogatych - była kobieta". Doceniajcie kobiety nie tylko w dniu ich święta ale także na co dzień. A wszystkim kobietom, z okazji nadchodzącego wielkimi krokami święta, życzę wszystkiego najlepszego.


Źródła :
-http://urodaizdrowie.pl/wp-content/uploads/2011/04/kobieta-sprzata.jpg
-http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/?p=&strona=biul_stud22&nr=22
-http://keef.tv/images/uploads/Ramos_Fantasies.jpg
-http://static.myvimu.com/photo/36/33336.jpg

Brak komentarzy: