poniedziałek, 28 marca 2011

Skuteczna kampania reklamowa w Internecie


Mówi się, że reklama jest kluczem do handlu. Czy jednak możemy tak powiedzieć o każdej
reklamie? Ile reklam staje się tematem żartów, parodii, krytyki a nawet skandali?
Ile z nich skutecznie odstrasza potencjalnych klientów, zamiast ich zachęcać?
Stworzenie oryginalnej kampanii reklamowej, której efektem będzie zainteresowanie
produktem, usługą  lub firmą, jest sporym wyzwaniem nie tylko dla agencji reklamowej,
ale również dla osoby koordynującej ten proces od zleceniodawcy.

Oto kilka podstawowych elementy skutecznej kampanii reklamowej:
1.      Cel kampanii reklamowej: Do głównych celów dobrej kampanii reklamowej zaliczamy min. wzrost sprzedaży, wzrost świadomości danego produktu lub usługi, wprowadzenie produktu na rynek itp.
2.      Grupa docelowa:   Niepotrzebne jest usiłowanie dotarcia do wszystkich klientów.  Przede wszystkim, należy wybrać tę formę i grupę docelową, która nas najbardziej interesuje. Wtedy efekty będą najbardziej zadowalające.
3.      Nie powinniśmy być zbyt nachalnym: Jeżeli zdecydujemy się na wysyłanie informacji np. za pomocą poczty elektronicznej, powinniśmy robić to z umiarem. Lepszy efekt uzyskamy wysyłając  informację raz na tydzień, niż kilka razy, ponieważ zwyczajnie nasz klient się znudzi.
4.      Konkretny klient: Każdy z nas chciałby myśleć,  że dana informacja jest wysłana tylko i wyłącznie z myślą o nas. Zwroty typu „Pan/Pani” lub „Szanowny kliencie”, nie zwracają uwagi odbiorcy, lepiej więc zwracać się bezpośrednio do klienta.
5.      Klient musi się czuć wyjątkowy:  Nie powinniśmy  przesadzić z czułością. Należy znaleźć złoty środek między formą służbową a przyjacielską. Również nadmiar słów typu „promocja” czy „okazja” może odstraszyć ludzi, ponieważ są to słowa, które kojarzą się z jakimś podstępem. Przeciętny człowiek wie, że nie ma niczego za darmo.
Zadaniem reklamy jest wzbudzenie zainteresowania, natomiast strona docelowa, do której kieruje reklama powinna być przedłużeniem komunikacji z użytkownikiem. Powinna być spójna z kampanią i dostarczać informacji, których użytkownik spodziewał się klikając w reklamę. Landing page’em* kampanii może być serwis korporacyjny firmy (wtedy należy dostosować go do potrzeb kampanii) lub stworzony specjalnie dla potrzeb kampanii minisite**, który może funkcjonować niezależnie od strony www firmy i być poświęcony wyłącznie jednej promowanej marce czy akcji specjalnej.
O atrakcyjności serwisów będących potencjalnym miejscem wyświetlania danej kampanii reklamowej decyduje m.in. ich zasięg, (czyli dopasowanie do grupy docelowej), dopasowanie do kampanii pod względem treści, efektywność kosztowa, dostępność formatów reklamowych itp.

* specjalna podstrona serwisu, która ma za zadanie badać efektywność płatnej reklamy. Na niej zainstalowane są statystyki wizyty internautów i do niej kierują zazwyczaj wszystkie płatne reklamy, dzięki czemu badanie efektywności jest łatwiejsze.
**Jest to strona Internetowa, w której firmy oferują  informacje na temat jednego, konkretnego produktu lub grupy produktów. Zazwyczaj minisite jest wzmocniona przez różne treści multimedialne, takie jak animacja, wprowadzenie opowiadane, i zaopatrzone w wizualny system, który dobrze uzupełnia produkt.

Oto przykład kampanii reklamowej portalu Onet.pl


Brak komentarzy: