Kampania społeczna jest reklamą, która ma na celu wywołanie pożądanych zmian w zachowaniu odbiorcy. Do osiągnięcia celu, używa takich samych schematów co reklama komercyjna np. schemat dziecięcości, szoku, żartu i ironii czy angaż sławnych osób. Jednak w dzisiejszych czasach kampania społeczna zanika, przytłoczona reklamami komercyjnymi. Dlatego też organizacje społeczne prześcigają się w nowatorskich rozwiązaniach, by przyciągnąć uwagę odbiorcy.
Wraz z rozwojem nowych mediów, organizacjom społecznym łatwiej oraz taniej jest dotrzeć do odbiorcy. Wykorzystują Internet, komunikatory czy blogi, by nagłośnić określona akcję i zyskać zainteresowanie. Powstają internetowe gry multimedialne, tak jak podczas akcji „Maraton Pisania Listów” organizowanej przez Amnesty International. W tej grze mogliśmy się wcielić w rolę strażnika, który musiał wydobyć określone informacje od więźnia. Niezależnie od wyniku po minucie gry, pojawiała się adnotacja o celu gry i odniesienie do strony internetowej kampanii. Organizacje wykorzystują wszelkiego rodzaju multimedia, telefonię komórkową, gadżety oraz najnowszy dorobek PR-u marketing szeptany.
Happening "Ludzie do budy" źródło: google.pl |
Organizowane są niekonwencjonalne happeningi, jak np. przypinanie ludzi do psich bud, które powodują zdziwienie wśród ludzi, intrygują i zachęcają do zastanowienia się czy też dyskusji nad danym problemem, a to sprawia, że kampania zostaje odpowiednio nagłośniona.
Kolejnym sposobem, który jest wykorzystywany przez organizacje społeczne, jest shockvertising. Shockvertising polega na wprowadzeniu w spotach kampanijnych elementów drastycznych, z pogranicza erotyki, obrzydliwych oraz brutalnych. Shockvertising bazuje na strachu, który zostaje wywołany przez obraz u widza. Strach powoduje, że odbiorca zastanawia się nad swoim zachowaniem. Kampanie często używają wstrząsu jako metody wzbudzenia zainteresowania reklamą non-profit. Shockvertising stał się bronią przeciwko zwyczajności i znieczulicy. Wywołuje dyskusję oraz oburzenie i dzięki temu temat, który jest poruszany przez kampanie, jest na ustach wielu ludzi.
źródło: gazeta.tv
Podsumowując działania organizacji społecznych, nasuwa się pytanie: czy na pewno jest sens używania nietypowych metod i shockvertisingu, czy jest jeszcze coś, co jest w stanie nas zaskoczyć, oburzyć, zszokować. Nie można na te pytania odpowiedzieć, gdyż trudno jest ocenić skutki danej kampanii. Po drugie spoty, które używają tej metody, można znaleźć tylko w Internecie a nie każdy interesuje się tematyką kampanii społecznych. Jednak pomimo tego, uważam że organizacje społeczne nie powinny zaprzestać takich działań. Bądź co bądź, trzeba nagłaśniać niektóre sprawy, nawet za pomocą słynnego motta wielu celebrytów „Nieważne co mówią, ważne żeby mówili.” a kiedy coś jest „inne”, na pewno znajdzie się na ustach ludzi.
1 komentarz:
Odnośnie opisywanej tematyki to polecam stronę tylko o kampaniach społecznych - prace o kampaniach społecznych. Interesujące materiały i prace na ten temat. Różne przykłady.
Prześlij komentarz