środa, 14 marca 2012

Opakowanie nowym nośnikiem przekazu

Kiedyś większość artykułów w szczególności spożywczych, sprzedawano na wagę. Teraz pojawiają się one w funkcjonalnych opakowaniach, które stały się nieodłącznym elementem w procesie kreowania marki produktu i w dużej mierze wpływają na decyzję klienta.

Przełomu dokonała National Biscuit Company, która wraz z N.W. Ayer & Son wprowadza na rynek pierwsze ciastka w opakowaniu. Na to odważne posunięcie firmy zdecydowały się w 1898r. Początkowo tekturowe opakowanie z pergaminową wkładką miało służyć nie tyle celom marketingowym, co po prostu ochronnym. Na pudełku nie bez powodu umieszczono sylwetkę chłopca w
nieprzemakalnym płaszczu. Ciastka, które dotychczas sprzedawano na wagę, nagle zyskują dodatkową osłonę przed wilgocią, co uświadomić ma nam ów chłopiec w żółtej pelerynie. Ten przekaz może wydawać się śmieszny, jednak w tamtych czasach symbolizował techniczną nowinkę. Znak, że dokonał się pewnego rodzaju przełom. Pozostała jeszcze kwestia nazwy marki, która również musiała być starannie dopracowana, chwytliwa, łatwa w wymowie, zachęcająca klienta do zakupu danego produktu. Właściciele zdecydowali, że będzie to UNEEDA fonetyczny zapis brzmi ,,You need a /biscuit/” (jest ci potrzebne /ciastko/). Każde pudełko zostało również opieczętowane w celu podkreślenia najwyższej jakości produktu. Stempel oznacza: ,,Najlepszy produkt od piekarza prosto z pieca w opieczętowanym pudełku”. Wszystkie towary tej marki noszą pieczęć. Uneeda może pochwalić się szeroką gamą produktów ich liczba w 1908r. wyniosła czterdzieści cztery.

Bracia Rueckheim również uporali się z problemem. Odtąd ich ciastka były dobrze przechowywane i nie sklejały się. Cracker Jack stały się bardzo popularne. Już w 1919r. na opakowaniu pojawił się mały marynarz, który wraz ze swoim wiernym towarzyszem- psem, zachęca do zakupu towaru. Co ciekawe inspiracją w stworzeniu postaci, był wnuczek jednego z Braci Rueckheimów. Hasło ,,The more you eat, the more you want” na zawsze wpisało się w karty historii i nadal jest często używane.

Kolejnym produktem, którego kampanią reklamową zajęła się firma N.W. Ayer & Son i gdzie istotna jest historia opakowania oraz wybór postaci jest Marton’s Salt. Przesłanie jest proste: sól Martona tak dobrze się sypie gdyż jest dobrze zapakowana. Dzięki temu zachowuje również świeżość. Dziewczyna, która symbolizuje tę myśl przedstawiona jest z parasolką. Ogólny zarys postaci od 1911r. ulegał tylko drobnym aktualizacją.

Jak widać rola opakowania kształtowała się na przestrzeni lat. Dziś stanowi ono nie tylko zewnętrzna ochrona produktu. To przede wszystkim istotny element, który pełni funkcję zarówno informacyjną jak i marketingową. Tworzy wizerunek towaru i pobudza wyobraźnię kupującego. Nie da się ukryć, że klienci ,,kupują” oczami, przykładają coraz większą wagę do wyglądu produktu. Poszukują tego co wyróżnia się pośród szerokiej konkurencji. Dobrze przemyślana idea opakowania sama reklamuje produkt i przyciąga dużą liczbę kupujących.

,,Efektowne opakowanie podnosi atrakcyjność towaru”
Jeffrey Archer









Brak komentarzy: