wtorek, 20 marca 2012

Public Relations a reklama


Public Relations jako narzędzie zwiększające skuteczność  reklamy
Rolą P.R. jest w tym wypadku uwypuklenie istotnych elementów kampanii reklamowej ( np. podkreślenie charakterystycznych jej cech pozwalających na odróżnienie jej od innych reklam ), czy wzbogacenie jej o dodatkowe, cenne dla klientów informacje. Pozwala to na uzyskanie dodatkowych efektów informacyjnych. Klient otrzymuje bowiem pełniejszą informację, ma możliwość uzyskania dodatkowych, często praktycznych wiadomości.
Reklama przyczynia się bowiem również do tworzenia wizerunku firmy- ludzie poważnie kojarzą daną firmę, czy produkt właśnie na podstawie reklam.
Podstawowym problemem jest tu odpowiedni dobór formy przekazu reklamowego do typu odbiorcy – tak, aby trafić w jego gust i nie wywołać negatywnych skojarzeń, a w rezultacie- nastawień. Nietrudno bowiem wywołać niechęć publiczności reklamami poddającymi w wątpliwość np. inteligencję odbiorców czy kreującymi wizerunek firmy, jako instytucji, której zależy wyłącznie na sprzedaży i zysku- bez uwzględnienia interesu klientów. Kłóci się to z dominującą obecnie koncepcją marketingu społecznego- czyli kreowaniem usatysfakcjonowanych nabywców .
Debra Miller i Patricia Rose twierdzą, że P.R. odgrywa strategiczną rolę w osiąganiu celów marketingowych. Rolą P.R. jest tu:
·       - budowanie zaufania i klimatu dla akceptacji produktu przez klienta,
·       - wspieranie wprowadzania na rynek nowych produktów,
·       - wspieranie ulepszeń produktu,
·       - odświeżanie wizerunku ustalonej marki,
·       - sankcjonowanie i prawne uzasadnianie przekazów reklamowych.

Przykładem takiej współpracy jest kampania Ibuprom Zatoki.





Tabletki zapobiegające bólom zatokowym i udrażniające nos. Działania oparto na ścieżce edukacyjnej – ogólnopolski program „Zdrowe Zatoki”, którego celem jest przekazanie wiedzy na temat skutków zapalenia zatok. Udział marki „Ibuprom Zatoki” w programie jest symboliczny, a jej bezposrednia promocja nie jest jego elementem.
Znalezienie społecznego celu kampanii oraz realizowanie własnych celów akcji- pozwalają na pozyskanie partnerów medialnych i instytucjonalnych. Pośredni efekt kampanii to szersze zainteresowanie społeczne tematyka zapalenia zatok.Równolegle do kampanii PR emitowane są spoty reklamowe, wspierające sprzedaż produktu. 


Brak komentarzy: