wtorek, 27 marca 2012

Reklama oparta na piłkarzach, część 1

Manchester United to jeden z najbardziej znanych klubów piłkarskich na świecie. Z tego powodu różne firmy zdecydowały się na współpracę z Czerwonymi Diabłami. Nie chodzi jedynie o firmy sportowe, gdzie wyłączność od 2002. roku ma amerykański Nike. Głównym sponsorem, którego logo widnieje na meczowych koszulkach jest obecnie Aon Corporation - wiodący dostawca usług w zakresie zarządzania ryzykiem, brokerskich usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. Sponsorów jest wielu więcej. Do współpracy przystąpily między innymi linie lotnicze, browar, potentat usług kurierskich czy bukmacher.

Podpisana zostaje wielomilionowa umowa. Jej stawka i długość zależy od poziomu i szczegółów ustalonych przez dwie strony. Loga firmowe i reklamy widnieją na strojach meczowych, treningowych, na stadionie i w internecie. Sponsorzy czerpią z tego tytułu także inne korzyści. Mogą używać klubowego herbu, nazw, wizerunków piłkarzy - jednym słowem wszystkiego, co jest zastrzeżone. Do tego należy dodać możliwość kręcenia reklam z udziałem zawodników i wszystkich ludzi znanych, a związanych z klubem (sztab szkoleniowy, byli zawodnicy).
Tymi reklamami chcę się zająć, dzieląc temat na dwie części.


Pierwszy omawiany przeze mnie sponsor to tureckie linie lotnicze - Turkish Airlines. Dotarłem do dwóch spotów reklamowych, w których występują zawodnicy Manchesteru United. Pierwszy filmik trwa mniej więcej tyle ile typowa, telewizyjna reklama. Akcja rozgrywa się w samolocie. Oprócz obecnych zawodników, występuje też legenda klubu - sir Bobby Charlton. Pojawia się piłka z logo linii lotniczych, którą od razu przejmują zawodnicy. Atmosfera jest zdecydowanie luźna i wesoła, wszyscy są uśmiechnięci. Reklama ma podkreślić zalety lotu klasą biznesową tych właśnie linii. Uwaga zostaje zwrócona na najlepszą możliwą samolotową rozrywkę, na półleżące fotele i atmosferę panującą na pokładzie. Nagranie jest przeznaczone dla biznesowych gwiazd czyli dla wszystkich chętnych.

Drugie ze znalezionych przeze mnie nagrań zrealizowane zostało przez tego samego sponsora, jest jednak o wiele dłuższe. Różni się diametralnie od tego, które opisałem wyżej.
Widza wita uśmiechnięta, sympatycznie i ciepło nastawiona stewardessa i szczęśliwe małżeństwo z dwójką dzieci (wywołanie uczucia rodzinnej atmosfery, bezpieczeństwa i zaufania). Te sceny przenikają się z obrazkiem zupełnie przeciwnym. To piątka zawodników Manchesteru United bawiąca się piłką, żartująca z siebie nawzajem - zupełna beztroska i rozluźnienie. Film ma charakter instruktażowy. Pokazuje, jak należy zachowywać się w samolocie. Dzieje się to na zasadzie kontrastu. To, jak być absolutnie nie może, demonstrują piłkarze, natomiast czynności wykonane poprawnie wykonuje stewardessa i pasażerowie samolotu linii Turkish Airlines. Sugeruje to, że wszyscy pasażerowie wiedzą, jak dokładnie powinni się zachowywać, ponieważ zostali odpowiednio przeszkoleni. Instruktaż pokazuje między innymi sposób chowania bagażu podręcznego, zapinanie pasów, zakładanie masek tlenowych, kapoka i awaryjnego opuszczania samolotu. Umiejętność poprawnego wykonania wszystkich procedur daje wygodę, komfort i pewność miłego, spokojnego lotu.

W drugiej częśći wezmę pod lupę reklamówki Nike, bukmachera BetFair, piwa Singha i wódki Smirnoff z udziałem Manchesteru United.

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Bardzo ciekawie to zostało opisane.

Joanna Zadrożna pisze...

Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.