Jest niewątpliwie najmłodszą formą komunikacji wyborczej i zdecydowanie różni się od wcześniej przyjętych konwencji. Popularne formy reklamy politycznej w internecie to: strony www kandydatów, portale społecznościowe, bannery, butony, które pojawiają się na przeglądanych stronach kiedy wybieramy odpowiedni adres.
Wybory prezydenckie w USA z 2004 udowodniły jak ogromną możliwość zdobycia popularności daje kandydatom Internet. Kampania wyborcza ukazała, jak silnym jest on medium i w jaki sposób może posłużyć do kreowania wizerunku polityka, budowania więzi między nim i internautami oraz do aktywizowania się potencjalnych wyborców. Należy zauważyć, że jest to jedyny nośnik reklamy, który stwarza możliwość interakcji i dwustronnego komunikowania się. Podczas kampanii amerykańskie strony internetowe kandydatów były wysoko pozycjonowane w wyszukiwarce, aby wyborca mógł bez problemu natrafić na stronę kandydata, na której nie tylko znajdowały się podstawowe informacje o nim, ale także filmiki z wystąpienia kandydata, notki pisane przez sztab wyborczy.
Zaczęły pojawiać się również blogi kandydatów, które były niejako nowością i dawały możliwość przyjrzenia się kampanii od wewnątrz. Kolejną nową formą były czaty, sondy, fora dyskusyjne, których zadaniem było utrzymanie bliższego kontaktu z wyborcą. Nową formą komunikacji były komunikaty wyborcze rozsyłane do skrzynek e-mailowych elektoratu.
Odtąd blogi i sondy zaczynają odgrywać istotną rolę w komunikowaniu wyborczym i stwarzać niemałe zagrożenie tradycyjnej reklamie telewizyjnej. Ważne jest to, że komunikowanie sieciowe wyraźnie podniosło aktywność wyborczą obywateli. Od tej pory już żaden mający nadzieję na wygraną kandydat nie mógł pominąć użytkowników Internetu.
W Polsce po razy pierwszy w wyborach w 2005 roku wszyscy kandydaci na prezydenta oraz partie w wyborach parlamentarnych miały już własne strony www, choć według ekspertów przybierały one dość konserwatywną formę. Dla wielu internatów były one niespójne i niekonsekwentne, co mogłoby świadczyło o tym, że wtedy polska elita polityczna małą uwagę poświęcała Internetowi. Dziś już wiadomo, że wzmożona aktywność na wszelkiego rodzaju forach dyskusyjnych, portalach podczas kampanii , świadczy o dużym i stale rosnącym zainteresowaniu polskich wyborców tą dość młodą formą komunikowania politycznego.
Liczba użytkowników korzystających z Internetu w Polsce w latach 2000-2006 w mln.
Stale rosnąca liczba internatów stała się dla polityków dobrym pretekstem do prezentacji swojej osoby w Internecie. Obecnie każda szanująca się partia posiada dobrze rozwiniętą pod względem graficznym stronę internetową. Główne jej elementy to: witryny z aktualnościami, komentarzami, programem partii, galerią zdjęć.
Decydującym czynnikiem, który sprawia, że strony internetowe są popularne to aktualności. Większość stron partyjnych jest codziennie aktualizowana, a to sprawia, że jesteśmy na bieżąco informowani o poczynaniach partii.
Wybory Prezydenckie 2010 - Raport Bluerank
Obecność internetu w naszym życiu odgrywa coraz większą rolę. Ponadto sieci komputerowe stale się rozwijają. W związku z powyższym twórcy politycznych witryn internetowych powinni stale śledzić najnowsze trendy w takim specyficznym otoczeniu jakim jest dzisiaj Internet.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz