wtorek, 27 marca 2012

Fenomen McDonald's cz. II


W poprzedniej części nie wspominałam o powstaniu sieci celowo, by od początku nie zanudzać. Myślę, że nadszedł czas na konkretne dane dotyczące restauracji w Polsce (wg danych biura prasowego McDonald’s).

Sieć barów szybkiej obsługi założona w 1940r. przez braci Dicka i Maca McDonaldów  w San Bernardino w Kalifornii, działa głównie dzięki systemowi franczyzowemu, tzn. systemie sprzedaży produktów,  który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. W Polsce w ten sposób prowadzonych jest 146 restauracji prowadzonych przez 53 licencjobiorców, pozostałe 136 pozostaje korporacją. W tym roku przypada dwudziesta rocznica otwarcia obiektu w Polsce. 17 czerwca 1992 otwarto pierwszą restaurację w Warszawie na rogu ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej. Co ciekawe, w dniu otwarcia został ustanowiony światowy rekord w ilości transakcji -  45 tysięcy klientów dokonało 13.304 zamówień. Rekord ten został pobity sześć miesięcy później, również w naszym kraju, w Katowicach, a w 1993r. w Moskwie.



W Polsce działa obiektów z linią McDrive, czyli miejsca w których przyjmuje się zamówienia od kierowców samochodów. Już w 59 restauracjach występuje opcja McCafe, czyli wyodrębniona część kawiarniana, która przyciąga bardziej wymagających klientów. Firma chce trafiać również do rodzin z małymi dziećmi, dlatego od jakiegoś czasu w Polsce w 30 miejscach dostępna jest nowość na naszym rynku - opcja Gym’n’fun. Jest to strefa zabaw ruchowych, która składa się z trzech atrakcji: wyścig rowerowy, tor przeszkód oraz boisko do koszykówki z małymi piłkami.  Poza tym wiele restauracji posiada na swoim terenie zewnętrznym plac zabaw również skierowany do najmłodszych.



Restauracje mają trafiać nawet do tych najbardziej wymagających klientów, dlatego charakteryzują się nowoczesnym, ciepłym, przyjaznym stylem i wysokim standardem wykończenia. Goście oczekują komfortu, a zapewnią go im tapicerowane, wygodne meble. Odpowiednią atmosferę sprzyjającą odprężeniu stworzy właściwe oświetlenie, muzyka oraz zastosowana kolorystyka z dominacją brązów, czerwieni i ecru. Dodatkowo elementy elewacji często wykonane są z naturalnego drewna i kamienia. W oknach można zauważyć drewniane żaluzje, a ściany ozdobione są wielkoformatowymi grafikami. Jakiś czas temu w restauracjach zawieszone były ekrany plazmowe na których wyświetlane były teledyski.


Myślę, że warto wyjaśnić, dlaczego używam słowa „restauracja”. Otóż w wg umowy jest się właśnie pracownikiem restauracji. W pracy również nie mówi się o barze, ale o restauracji. Pracownicy obowiązani są do używania właśnie tego określenia swojego miejsca pracy. Tak samo, restaurację nie odwiedzają klienci (chociaż używam tego słowa na potrzeby wpisu). Do restauracji przychodzą goście.



Choć nie ma nic wspólnego z twórcami sieci, niezaprzeczalnym symbolem McDonald’s jest postać klowna, Ronalda McDonalda. W filmie Super Size Me pokazany jest eksperyment, który polegał na tym, że grupie dzieci pokazywano fotografie z podobiznami znanych postaci. Niektóre dzieci nie rozpoznały Jezusa, ale Ronalda McDonalda poznały wszystkie maluchy.



Nawet takie czynniki jak wyposażenie czy standard restauracji mają wpływ na konsumentów. Wiele osób ceni sobie wygodę i dostępność w lokalizacji. Bardzo często przy autostradach można spotkać właśnie restauracje McDonald’s, a nie na przykład KFC.

Na koniec podam przykład z opolskiego centrum handlowego Karolinka. W pasażu obok siebie zlokalizowane są trzy restauracje szybkiej obsługi: McDonald’s, KFC i Burger King. Zgadnijcie, do której z nich są najdłuższe kolejki. ;)


Cdn.





Brak komentarzy: