W
poprzedniej części nie wspominałam o powstaniu sieci celowo, by od początku nie
zanudzać. Myślę, że nadszedł czas na konkretne dane dotyczące restauracji w
Polsce (wg danych biura prasowego McDonald’s).
Sieć
barów szybkiej obsługi założona w 1940r. przez braci Dicka i Maca McDonaldów w San Bernardino w Kalifornii, działa głównie
dzięki systemowi franczyzowemu, tzn. systemie sprzedaży produktów, który
jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo
odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. W Polsce w ten
sposób prowadzonych jest 146 restauracji prowadzonych przez 53 licencjobiorców,
pozostałe 136 pozostaje korporacją. W tym roku przypada dwudziesta rocznica
otwarcia obiektu w Polsce. 17 czerwca 1992 otwarto pierwszą restaurację w
Warszawie na rogu ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej. Co ciekawe, w dniu
otwarcia został ustanowiony światowy rekord w ilości transakcji - 45 tysięcy klientów
dokonało 13.304 zamówień. Rekord ten został pobity sześć miesięcy
później, również w naszym kraju, w Katowicach, a w 1993r. w Moskwie.
W Polsce działa obiektów z linią McDrive, czyli miejsca
w których przyjmuje się zamówienia od kierowców samochodów. Już w 59
restauracjach występuje opcja McCafe, czyli wyodrębniona część kawiarniana, która
przyciąga bardziej wymagających klientów. Firma chce trafiać również do rodzin
z małymi dziećmi, dlatego od jakiegoś czasu w Polsce w 30 miejscach dostępna
jest nowość na naszym rynku - opcja Gym’n’fun. Jest to strefa zabaw ruchowych, która
składa się z trzech atrakcji: wyścig rowerowy, tor przeszkód oraz boisko do
koszykówki z małymi piłkami. Poza tym
wiele restauracji posiada na swoim terenie zewnętrznym plac zabaw również
skierowany do najmłodszych.
Restauracje
mają trafiać nawet do tych najbardziej wymagających klientów, dlatego
charakteryzują się nowoczesnym, ciepłym, przyjaznym stylem i wysokim standardem
wykończenia. Goście oczekują komfortu, a zapewnią go im tapicerowane, wygodne
meble. Odpowiednią atmosferę sprzyjającą odprężeniu stworzy właściwe
oświetlenie, muzyka oraz zastosowana kolorystyka z dominacją brązów, czerwieni
i ecru. Dodatkowo elementy elewacji często wykonane są z naturalnego drewna i
kamienia. W oknach można zauważyć drewniane żaluzje, a ściany ozdobione są
wielkoformatowymi grafikami. Jakiś czas temu w restauracjach zawieszone były
ekrany plazmowe na których wyświetlane były teledyski.
Myślę,
że warto wyjaśnić, dlaczego używam słowa „restauracja”. Otóż w wg umowy jest
się właśnie pracownikiem restauracji. W pracy również nie mówi się o barze,
ale o restauracji. Pracownicy obowiązani są do używania właśnie tego
określenia swojego miejsca pracy. Tak samo, restaurację nie odwiedzają klienci
(chociaż używam tego słowa na potrzeby wpisu). Do restauracji przychodzą goście.
Choć
nie ma nic wspólnego z twórcami sieci, niezaprzeczalnym symbolem McDonald’s
jest postać klowna, Ronalda McDonalda. W filmie Super Size Me pokazany jest eksperyment, który polegał na tym, że
grupie dzieci pokazywano fotografie z podobiznami znanych postaci. Niektóre
dzieci nie rozpoznały Jezusa, ale Ronalda McDonalda poznały wszystkie maluchy.
Nawet
takie czynniki jak wyposażenie czy standard restauracji mają wpływ na
konsumentów. Wiele osób ceni sobie wygodę i dostępność w lokalizacji. Bardzo
często przy autostradach można spotkać właśnie restauracje McDonald’s, a nie na
przykład KFC.
Na
koniec podam przykład z opolskiego centrum handlowego Karolinka. W pasażu obok siebie zlokalizowane są trzy restauracje
szybkiej obsługi: McDonald’s, KFC i Burger King. Zgadnijcie, do której z nich
są najdłuższe kolejki. ;)
Cdn.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz