piątek, 30 marca 2012

O reklamie radiowej słów kilka


Reklama zazwyczaj kojarzy nam się z tym co możemy zobaczyć, więc nic dziwnego, że zwykle mówimy widziałem/am ostatnio reklamę...”. Nie zawsze jednak promowanie danego produktu bądź usługi, wiąże się z obrazem, czasami reklama to tylko i wyłącznie dźwięk. W tym wypadku, mowa oczywiście o reklamie radiowej.

Definicja

Reklama radiowa- jak sama nazwa wskazuje, jest to reklama rozpowszechniana za pośrednictwem radia. Ze względu na różnorodność stacji radiowych, reklamodawcy mają możliwość zamieszczenia swojej reklamy w radiu o odpowiednim charakterze, dzięki czemu łatwiej jest trafić do grupy docelowej, czyli takiej, która z pewnością będzie zainteresowana danym produktem, czy usługą.

Kilka cech reklamy radiowej

-         pobudza wyobraźnię- ta cecha jest o tyle ważna, że dzięki niej łatwiej wpłynąć na odbiorców, słysząc o produkcie siłą rzeczy, sami muszą stworzyć sobie wyobrażenie na jego temat,
-         nie irytuje- w przeciwieństwie do reklamy np. telewizyjnej, która zazwyczaj przerywa nam film w najmniej odpowiednim momencie, w radiu jest ona po prostu zwykłym przerywnikiem,
-         jest wszechobecna- jadąc samochodem, siedząc w pracy, będąc na zakupach, radia możemy słuchać wszędzie, a więc reklam radiowych także, jest to o tyle przydatne, że bardzo często jest ona „obecna” przy momencie zakupu,
-         koszty produkcji są niskie- nic, więc dziwnego, że wielu reklamodawców właśnie ten sposób wybiera na promowanie swoich produktów

Formy reklamy radiowej

-         spot reklamowy- jako, że jest to podstawowa forma reklamy radiowej, poświęcę jej nieco więcej uwagi punktując cechy charakterystyczne:
o       jest to krótki (zazwyczaj 30-sekundowy) materiał reklamowy;
o       należy pamiętać, aby nie był przeładowany zawartością merytoryczną,
o       powinien skupiać uwagę i przekazywać to co najistotniejsze,
o       zbudowany jest z trzech części: wprowadzenia (przyciągnięcie uwagi), rozwinięcia (podanie najważniejszych informacji na temat produktu), zakończenia (zachęta do kupna produktu, powtórzenie nazwy),

              
 źródło www.youtube.pl
-         sponsoring- polega na organizowaniu nagród dla słuchaczy biorących udział w konkursach radiowych, lub na finansowaniu danej audycji,
-         dżingiel (jingiel)- krótki efekt dźwiękowy, zazwyczaj przerywnik audycji, traktowany jest jako znak rozpoznawczy (logo stacji w formie śpiewanej), może zawierać: wstawki wokalne, miksy piosenek, zapowiedź lektorską.

              
  źródło www.youtube.pl

Elementy reklamy radiowej

-         banki głosów- posiada je większość studiów reklamowych, pozwalają na dobranie odpowiedniego głosu (żeński, męski, dziecięcy), są szalenie przydatne, gdy reklamodawca chce, aby jego produkt był zareklamowany głosem kogoś znanego (aktora, piosenkarza, dziennikarza),
-         tekst reklamy- powinien być mało skomplikowany, chwytliwy, i przede wszystkim ciekawy; wskazane jest, aby wykorzystywał język grupy docelowej,
-         oprawa muzyczna- melodia wykorzystana do promowania produktu powinna odzwierciedlać jego przeznaczenie, należy pamiętać o tym, aby muzyka stworzyła odpowiedni „nastrój”.

Mimo, iż reklama radiowa nie ma możliwości wykorzystania obrazu, to moim zdaniem, w żadnym stopniu nie jest gorsza od reklam obrazkowych. Problem jednak w tym, że większa część społeczeństwa to wzrokowcy, przez co wątpię, że kiedykolwiek będzie posiadała tak wielką moc wpływania na społeczeństwo, niżeli inne nośniki reklam. 

Źródła:

http://reklamydzwiekowe.pl/

http://www.radio-maks.com.pl/

http://www.jingle.com.pl/

1 komentarz:

Anna Kwityk pisze...

Reklama radiowa nadal pełni ważna funkcję marketingową, oczywiście o ile jest odpowiednia przemyślana. Jednak ówcześnie lepiej zainwestować w reklamę internetową, szczególnie w google adwords oraz SEO, koszta są mniejsze od reklamy radiowej w największych stacjach radiowych a siła przebicia o wiele większa.