Reklama zazwyczaj kojarzy nam się z tym co możemy zobaczyć, więc nic dziwnego, że zwykle mówimy „widziałem/am ostatnio reklamę...”.
Nie zawsze jednak promowanie danego produktu bądź usługi, wiąże się z obrazem,
czasami reklama to tylko i wyłącznie dźwięk. W tym wypadku, mowa oczywiście o
reklamie radiowej.
Definicja
Reklama radiowa- jak sama nazwa wskazuje, jest to reklama
rozpowszechniana za pośrednictwem radia. Ze względu na różnorodność stacji
radiowych, reklamodawcy mają możliwość zamieszczenia swojej reklamy w radiu o
odpowiednim charakterze, dzięki czemu łatwiej jest trafić do grupy docelowej,
czyli takiej, która z pewnością będzie zainteresowana danym produktem, czy
usługą.
Kilka cech reklamy radiowej
-
pobudza wyobraźnię- ta cecha jest o tyle ważna, że dzięki niej
łatwiej wpłynąć na odbiorców, słysząc o produkcie siłą rzeczy, sami muszą
stworzyć sobie wyobrażenie na jego temat,
-
nie irytuje- w przeciwieństwie do reklamy np. telewizyjnej,
która zazwyczaj przerywa nam film w najmniej odpowiednim momencie, w radiu jest
ona po prostu zwykłym przerywnikiem,
-
jest wszechobecna- jadąc samochodem, siedząc w pracy, będąc na
zakupach, radia możemy słuchać wszędzie, a więc reklam radiowych także, jest to
o tyle przydatne, że bardzo często jest ona „obecna” przy momencie zakupu,
-
koszty produkcji są niskie- nic, więc dziwnego, że wielu
reklamodawców właśnie ten sposób wybiera na promowanie swoich produktów
Formy reklamy radiowej
-
spot reklamowy- jako, że jest to podstawowa forma reklamy
radiowej, poświęcę jej nieco więcej uwagi punktując cechy charakterystyczne:
o
jest to krótki (zazwyczaj 30-sekundowy) materiał
reklamowy;
o
należy pamiętać, aby nie był przeładowany zawartością
merytoryczną,
o
powinien skupiać uwagę i przekazywać to co
najistotniejsze,
o
zbudowany jest z trzech części: wprowadzenia
(przyciągnięcie uwagi), rozwinięcia (podanie najważniejszych informacji na
temat produktu), zakończenia (zachęta do kupna produktu, powtórzenie nazwy),
źródło www.youtube.pl
-
sponsoring- polega na organizowaniu nagród dla słuchaczy
biorących udział w konkursach radiowych, lub na finansowaniu danej audycji,
-
dżingiel (jingiel)- krótki efekt dźwiękowy, zazwyczaj
przerywnik audycji, traktowany jest jako znak rozpoznawczy (logo stacji w
formie śpiewanej), może zawierać: wstawki wokalne, miksy piosenek, zapowiedź
lektorską.
źródło www.youtube.pl
Elementy reklamy radiowej
-
banki głosów- posiada je większość studiów reklamowych,
pozwalają na dobranie odpowiedniego głosu (żeński, męski, dziecięcy), są
szalenie przydatne, gdy reklamodawca chce, aby jego produkt był zareklamowany głosem
kogoś znanego (aktora, piosenkarza, dziennikarza),
-
tekst reklamy- powinien być mało skomplikowany, chwytliwy, i
przede wszystkim ciekawy; wskazane jest, aby wykorzystywał język grupy
docelowej,
-
oprawa muzyczna- melodia wykorzystana do promowania produktu
powinna odzwierciedlać jego przeznaczenie, należy pamiętać o tym, aby muzyka
stworzyła odpowiedni „nastrój”.
Mimo, iż reklama radiowa nie ma możliwości wykorzystania
obrazu, to moim zdaniem, w żadnym stopniu nie jest gorsza od reklam obrazkowych.
Problem jednak w tym, że większa część społeczeństwa to wzrokowcy, przez co
wątpię, że kiedykolwiek będzie posiadała tak wielką moc wpływania na
społeczeństwo, niżeli inne nośniki reklam.
Źródła:
http://reklamydzwiekowe.pl/
http://www.radio-maks.com.pl/
http://www.jingle.com.pl/
1 komentarz:
Reklama radiowa nadal pełni ważna funkcję marketingową, oczywiście o ile jest odpowiednia przemyślana. Jednak ówcześnie lepiej zainwestować w reklamę internetową, szczególnie w google adwords oraz SEO, koszta są mniejsze od reklamy radiowej w największych stacjach radiowych a siła przebicia o wiele większa.
Prześlij komentarz