piątek, 30 marca 2012

Marketing sportowy


Marketing przez sport

Sport jest uniwersalnym i dynamicznym nośnikiem informacji, odwołującym się do wszystkich przekrojów życia i nie podlegający podziałom geograficznym, demograficznym czy socjo-kulturowym. Kibice to szeroka rzesza konsumentów, którą mimo wewnętrznego zróżnicowania, łączy miłość do sportu. To z kolei może stać się platformą komunikacji z potencjalnymi konsumentami oraz prostą i skuteczną drogą do pozyskania ich jako swoich klientów.

Kogo promują sportowcy?

Marki promowane przez znanych sportowców obejmują przedstawicieli praktycznie każdej branży. Są to nie tylko firmy produkujące odzież i artykuły sportowe, ale również firmy ubezpieczeniowe, koncerny samochodowe, linie lotnicze, producenci artykułów spożywczych oraz rzeczy codziennego użytku.

Odpowiednia osobowość

Najważniejsze w kontekście udziału sportowca w reklamie jest harmonijne połączenie jego osobowości z wizerunkiem marki. O atrakcyjności reklamowej zawodnika przesądza jego osobowość, a sukces sportowy jest swoistą trampoliną. Sport sam w sobie jest zjawiskiem emocjonującym, natomiast w przypadku klasycznej reklamy emocje muszą zostać najpierw wykreowane.

Najcenniejsi na świecie

źródło: www.google.pl
Amerykański golfista - Tiger Woods prowadzi w rankingu sportowców, których sława jest najcenniejsza z punktu widzenia reklamodawców. Magazyn "Forbes" wycenia jego wartość na 55 mln dolarów.
Reprezentuje kilka znanych marek m.i.n. Nike i Pepsi.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż firma Nike po zaangażowaniu Tigera Woodsa do reklamy swoich produktów zanotowała wzrost sprzedaży o 250 mln dol.



Jedna z kampanii reklamowych firmy Nike z udziałem Tigera Woodsa
źródło: www.youtube.com



źródło: www.google.pl
Znane marki stoją również od wielu lat za Rogerem Federerem, czyli 16-krotnym triumfatorem turniejów zaliczanych do Wielkiego Szlema oraz byłym liderem rankingu ATP World Tour. Mimo, że 29-letni Szwajcar jest obecnie numerem 3 na świecie i nie wygrywa już tak wielu meczów jak dawniej to wciąż jest kojarzony z elegancją i klasą, których symbolem jest też specjalna linia strojów sportowych sygnowana jego inicjałami "RF". Tenisista z Bazylei ma podpisane długoterminowe umowy z dziesięcioma globalnymi sponsorami. Jego wartość wycenia się na 26 mln dol.   



 
Roger Federer w reklamie nowego modelu Mercedesa
źródło: www.youtube.com


źródło: www.google.pl
David Beckham - były piłkarz reprezentacji Anglii, obecnie występujący w Los Angeles Galaxy tylko w 2010 roku zarobił z indywidualnych umów sponsorskich 14,9 mln funtów.
Jak sam twierdzi „Futbol to tylko niewielka część jego życia”.
Beckham już na długo przed zakończeniem kariery został ikoną futbolu i jednym z najsłynniejszych Anglików w historii.
Brał udział w wielu kampaniach reklamowych, swojego nazwiska użyczył także linii kosmetyków.
Promował m.in. takie marki jak Pepsi, Adidas, Gillette czy Giorgio Armani.
W rankingu „Forbesa”  jego wartość wyceniono na 20 mln dol.









 
David Beckham promuje zaprojektowaną przez siebie bieliznę
źródło: www.youtube.com


Zjawisko promowania znanych marek przez sportowców można określić jako bardzo pozytywne. Istnieje jednak kilka podstawowych warunków do jego prawidłowego funkcjonowania. Aby odbiorca utożsamiał produkt z reklamującą go gwiazdą lub odwrotnie – odpowiednia osoba musi znaleźć się na odpowiednim miejscu. Poziom kreacji „sportowych” kampanii reklamowych zależy w największym stopniu od przygotowujących je agencji, a często nawet od konkretnych osób pracujących w tych firmach. Jeśli kreatywni wymyślą oryginalną koncepcję reklamy i przekonają do niej klienta, efekt może być znakomity.









Brak komentarzy: