czwartek, 22 marca 2012

Reklama dla samorządów lokalnych



W dzisiejszych czasach niemal każdy, kto chce zaistnieć potrzebuje reklamy. Ta zasada nie omija również miast. Bo kto będzie chciał inwestować czy mieszkać w mieście, o którym nikt nigdy nie słyszał? Dobra promocja ułatwia znalezienie sponsorów czy inwestorów. A im więcej dzieje się w regionie, tym miasto szybciej się rozwija, powiększa, staje się „ważne”. Wabikiem na inwestorów jest dobra reklama i promocja miasta. Najważniejsze to, by wszystko kojarzyło się dobrze i pozytywnie.
Same agencje reklamowe tworzą rankingi najlepiej promujących się gmin, miast czy regionów. Każda jednostka samorządowa potrzebuje promocji. Gdy robi się o kimś głośno, łatwiej jest wówczas coś załatwić. Urzędach gmin i miast jest zatrudnianych coraz więcej osób odpowiedzialnych za promocję miasta. Wiąże się z tym sporo kontrowersji. Szczególnie, jeśli mowa o ilości osób zatrudnianych w wydziałach promocji i ich przygotowaniu do tej pracy. Jednak jest to osobne zagadnienie. Oprócz tego, poza specjalnymi wydziałami dbającymi o promocję miasta, są tworzone odrębne placówki, których kompetencje i cele pokrywają się wydziałami miejskimi. Na potwierdzenie przykład Częstochowy. W ramach Urzędu Miasta, region promuje Wydział Kultury, Promocji i Sportu. Poza tym, w sektorze promocji działa odrębnie Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”.  Dwie placówki ze sobą współpracuję i dzielą się organizowaniem imprez reklamujących miasto.
                Pieniądze wydawane na promocje z roku na rok niemal w każdym mieście rosną i osiągają astronomiczne wyniki. Przykładem jest Wrocław. W roku 2011 na promocję i reklamę wydał 37 milionów złotych. Niestety, zdarza się tak, ze pieniądze przeznaczone na promocję zdobywa się obcinając inne wydatki takie jak budowę mieszkań socjalnych czy remonty w instytucjach oświatowych i kulturalnych miasta.
Każde miasto na swój własnych sposób próbuje się reklamować i kreować swój wizerunek. Pomagają im w tym różne slogany programy przygotowywane nie rzadko przez agencje reklamowe. „Miasta i regiony stroją się w różne hasła niczym szaty. Gdańsk to ogłasza się miastem wolności, to miłości. Wrocław chce być miejscem spotkać, Toruń to gotyk na dotyk, Poznań – miasto know – how.”[1]  Przykładem, o którym wiem najwięcej jest Częstochowa. Tutaj pojawiają się dwa slogany. Pierwszy odnosił się do wizyty Jana Pawła II na Jasnej Górze i był dosłownym cytatem – „Częstochowa to dobre miasto”. Z upływem czasu i próbą zmiany wizerunku z miasta pielgrzymkowego na miasto studentów, pojawiło się nowe hasło – „Jasne, że Częstochowa”.

 Oprócz tego, w ramach promocji w Częstochowie wydawane jest pismo „Jasne, że Częstochowa”, w którym znajdziemy przegląd wszystkich wydarzeń kulturalnych w regionie. Poza tym kulturalnym kalendarium, w piśmie znajdziemy artykuł o ciekawych Częstochowianach i gwiazdach, które Częstochowę odwiedzają. Poza tym, Urząd Miast prowadził dobrze zaopatrzony w im formacje portal internetowy www.czestochowa.pl. Potrzebne informacje znajdzie tam mieszkaniec miasta, turysta, a nawet potencjalny inwestor. W ramach promocji i przyciągnięcia uwagi miasto organizuje cykliczne wydarzenia kulturalne takie jak: Festiwal Reggae Day, Dni Częstochowy, Dni samorządu, Częstochowska Noc Kulturalna, Dni Muzyki Organowej, Festiwal Jazz Spring Częstochowa czy  Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „GAUDE MATER”. Zakres wydarzeń, jest kierowany do szerokiego spektrum odbiorców zarówno młodych i starszych, ale również o różnych zainteresowaniach i gustach muzycznych. 

W mieście funkcjonuje również kamera online – miejsca, które można podglądać na Internecie oraz kilka filmików promujących. http://212.87.237.220/local/viewer/index.html

Poza tym, miasto wydaje co jakiś czas serie gadżetów. Są to miedzy innymi parasole, etui, książki filmy z logiem bądź o Częstochowie. 


Karolina Kwiatkowska


[1] Ryszard Socha, „PR z PRL”, Newsweek nr 10, 2012

Brak komentarzy: