niedziela, 25 marca 2012

THE BIG IDEA


Życie bez ksera, dla każdego studenta, byłoby nie lada wyzwaniem. Jakże trudno wyobrazić sobie sprawne funkcjonowanie bez tego, wielce przydatnego, urządzenia. Człowiekiem, który przyczynił się do sukcesu maszyny do kopiowania, jest z pewnością George Lois. W 1960r. stworzył kampanię reklamową dla firmy Xerox- producenta kserokopiarek. Szympans, którego umieścił w spocie pokazywał jak proste może być kopiowanie, skoro nawet małpa potrafi to zrobić. Po emisji reklamy maszyny przewidziane do sprzedaży przez 5 lat rozeszły się w pół roku.  

źródło: www.georgelois.com


George Lois urodził się w 1931r. w Nowym Jorku. Jego rodzice byli greckimi imigrantami. Ukończył Szkołę Muzyki i Sztuki na Manhattanie, przez rok uczył się w Instytucie Pratta. Został zaciągnięty do wojska na obowiązkową, 2- letnią służbę wojskową podczas wojny w Korei.
Po wojnie Lois pracował w dziale reklamy i promocji w CBS, firmie Doyle Dane Bernbach (DDB) i agencjach reklamowych Papert, Koenig, Lois czy Lois, Holland, Callaway.  

www.georgelois.com



„Every industry has its own stars, and in the world of advertising, George Lois is a Supernova, the original Mr. Big Idea. Since the '50s, he's had a titanic influence on world culture”.
Business Week










Siła przekazu w kampaniach Georga Loisa opiera się na prostocie. Jest to tzw. „the big idea”, która przewodzi projektom, a także Jego karierze. Główna myśl koncentrowała się na konkretnym motywie i była podstawą do budowania dalszych działań. Dusza artystyczna i wykształcenie, które odebrał Lois, spowodowały, że zacierała się granica między reklamą, a sztuką. Inspirował się m.in. malarstwem, literaturą, a także komiksem czy sportem. Jego umysł pozostawał otwarty na wiele dziedzin życia, dlatego określa się Go jako „medialnego człowieka renesansu”.

„Creativity can solve almost any problem. The creative act, the defeat of habit by originality, overcomes everything.
George Lois 

Dla Loisa nie istniał produkt, którego nie można było zareklamować. Z powodzeniem tworzył np. kampanie linii lotniczych (American Airlines), butów sportowych (Reebok), opon samochodowych (Pirelii) czy wódki (Wolfschmidt's Vodka). Kreatywne pomysły, które realizował, były skazane na sukces.
Zdumiewająca jest historia boksera, Rubina Cartera, niesłusznie oskarżonego o zabójstwo trzech mężczyzn. Lois, po przeczytaniu jego książki „16. runda” stworzył reklamę, w której bokser, mówi, że jest niewinny. Akcja odbiła się głośnym echem w mediach i społeczeństwie. Ostatecznie Carter został uniewinniony.
www.georgelois.com
Gorge Lois udowodnił, że „nie ma straconych marek, są tylko źle reklamowane”. Uratował upadającą stację muzyczną MTV, tworząc kampanię reklamową, która odniosła wielki sukces. Slogan „Chcę mojego MTV” („I want my MTV!”) wykrzykiwały zaangażowane w promocje gwiazdy, takie jak Madonna, Michael Jackson czy Mick Jagger. Po półrocznej akcji stacja zaczęła odnotowywać szybko zwiększającą się popularność. Wykreował markę, która cały czas przynosi ogromne finansowe korzyści.










Lois reanimował również magazyn dla mężczyzn „Esquire”. Okładki, które tworzył, prowokowały i zmuszały odbiorców do dyskusji. Były zabawne, inteligentne i niekonwencjonalne. Zaskakiwały czytelnika. Mówiono, że „Jego okładki sprzedają magazyny”, co znalazło odzwierciedlenie w liczbach: nakład zwiększył się z 500tys. do 2,5 mln. egzemplarzy (w ciągu 4 lat).

www.georgelois.com
www.georgelois.com

www.georgelois.com
www.georgelois.com









































Gorge Lois uważa, że „reklama jest jak trujący gaz, powinna sprawić, że łzy napływają nam do oczu i rozłożyć nasz układ nerwowy". Jest On legendą amerykańskiej reklamy, a Jego "dzieła" stały się elementami popkultury.




Brak komentarzy: