Marketing zwodniczy to wszystkie świadome lub nieświadome próby tworzenia fałszywych lub nieautoryzowanych powiązań z podmiotem sponsorowania. To silna ingerencja w uwagę publiczną skupioną wokół danego wydarzenia i odwracanie jej od prawdziwego sponsora. Co najważniejsze – firma stosująca marketing zwodniczy nie łamie prawa. Charakterystycznym zjawiskiem dla marketingu zwodniczego, jest współzawodnictwo similar brands, czyli firm wytwarzających podobne produkty, przeznaczone dla tego samego sektora konsumentów. Do najgorętszych od lat pojedynków należą rywalizacja właśnie Nike i Adidasa. Nike jednak nie traci czasu i pomimo nie inwestowania w Igrzyska jako sponsor, chce przy okazji imprezy dotrzeć ze swoim komunikatem do odbiorców. Robi to w sposób wyrafinowany i wyszukany. W jednym z filmów reklamowych Nike, w plastyczny sposób zaprezentowano różne dyscypliny sportowe. O ile Ronaldinho, Kobe Bryant kojarzeni są raczej ze sportem zawodowym, o tyle gdy w kadrze pojawiają się biegacze z Kenii, skojarzenie z Igrzyskami Olimpijskimi, których Nike sponsorem nie jest, nasuwa się samo. Wyrafinowana wizualnie reklama Nike, w której wykorzystano wizerunki największych w chwili obecnej gwiazd światowego sportu, z pewnością zostanie zapamiętana przez odbiorców. Pojawiające się na końcu hasło „Just do it” brzmi jak rzucone ironicznie Adidasowi „This is how to do it”.
Nike stawia na kontrowersję
Sport.pl napisał w 2010r. o zarzutach, jakie amerykańskie media stawiają koncernowi Nike za to, że pomimo kontrowersji związanych z Tigerem Woodsem nadal z nim współpracuje na niwie reklamowej. Po tym, jak na jaw wyszło, że Woods miał ponad 100 romansów w trakcie trwania małżeństwa, w tym z własną sąsiadką i przyjaciółka domu, jego żona wystąpiła o rozwód. "Rozwodu" z golfistą nie zażądała natomiast firma Nike. Podobnie zrobiła kilka lat temu, gdy twarzą firmy był koszykarz Kobe Bryant, oskarżony o gwałt. W USA posypały się zarzuty, że marka Nike nie szanuje kobiet. Za całokształt przekazu reklamowego Nike była dwukrotnie nagradzana na festiwalu reklamy w Cannes (1994, 2003). Jednak hasło Nike "You don't win silver, you lose gold" (z ang. "Nie wygrywasz srebra, tylko tracisz złoto"), wiodące dla kampanii reklamowej przy okazji Olimpiady w Atlancie w 1996 r. wywołało w USA powszechne oburzenie z powodu sensu przeczącego olimpijskiej idei szlachetnej rywalizacji i pochwały wysiłku sportowego.
1 komentarz:
W dobie internetu, gdzie konkurencja o uwagę użytkownika jest ogromna, pozycjonowanie Bydgoszcz staje się nie tylko wyzwaniem, ale również koniecznością dla każdej firmy, która chce zaistnieć w świadomości lokalnych konsumentów. Skuteczne pozycjonowanie nie kończy się na dobrym wyborze słów kluczowych czy optymalizacji treści, ale obejmuje również budowanie autorytetu strony poprzez wartościowe linki zwrotne i pozytywne sygnały użytkowników. Dzięki kompleksowemu podejściu, firmy mogą nie tylko poprawić swoje pozycje w wyszukiwarkach, ale również zbudować trwałą relację z klientami, opartą na zaufaniu i profesjonalizmie.
Prześlij komentarz