niedziela, 8 marca 2015

Narzekamy na reklamy


   Reklamy. Zaczynając od jogurtu, na samochodzie kończąc. Nie do końca świadomie stajemy się swego rodzaju ofiarami współczesnego świata. Dziś nie ma prawa bytu produkt, który nie jest reklamowany WSZĘDZIE. Chwyty marketingowe, chwytliwe hasła, wszystko sprowadza się do jednego - sprzedaży towarów i usług. Reklama ważna rzecz, pytanie tylko dlaczego większość reklam oddziałuje na ich odbiorcę nie tak jak powinna, przynosząc efekt wręcz odrotny do zamierzonego. 


   Reklama ma za zadanie przede wszystkim przyciągnąć uwagę. W zasadzie już nie liczy się, co dokładnie jest reklamowane. Bo większość z nas, siedzących przed telewizorem, słuchających radia czy surfujących po sieci nie zwraca już uwagi na to o czym się mówi, co widać i o co właściwie chodzi. Oglądając telewizję i widząc reklamę zmienia się kanał, niemal każdy tak robi. Słuchając radia chcemy wysłuchać wiadomości, posłuchać muzyki. Niekoniecznie chcemy wiedzieć jak świetnie działa najnowszy lek firmy aflofarm, ani jaki jest jego "podmiot odpowiedzialny". Paradoks polega na tym, że spora część potencjalnych widzów czy słuchaczy korzysta właśnie z tych produktów! Ale czy to aby na pewno przez reklamy ? Przecież od nich stale uciekamy. 
Doskonale widać też ten fenomen w internecie. Cokolwiek nie byłoby reklamowane w sieci, nikt nie przyzna że wychodząc na zakupy pójdzie do sklepu i kupi akurat tę parę butów czy spodni, których zdjęcie miał wątpliwą przyjemność zobaczyć kilkanaście razy, próbując jedynie sprawdzić pocztę czy obejrzeć film. Reklama powinna być przerywnikiem, dodatkiem do treść stron internetowych, nie odwrotnie. Co nie znaczy jednak, że inny potencjalny widz/słuchacz nie ma w szafie artykułów tej akurat marki, na której reklamę tak psioczy w internecie. A co jeśli reklamy nie działają już na naszą podświadomość ani negatywnie ani pozytywnie ? Czy przypadkiem nie stajemy się społeczeństwem z coraz bardziej ambiwalentnym podejściem do kwestii reklamy? 

   Naturalnie, produkt nie zostanie zauważony, jeśli nie zostanie zareklamowany. Jednakże dobra reklama nie powinna być agresywna. Z pewnością z innymi reakcjami społeczeństwa spotykalibyśmy się, gdyby reklamy były po prostu bardziej przemyślane, konkretne, a przede wszystkim - żeby było ich mniej. 

Brak komentarzy: