Billboardy stały się już nieodłącznym
elementem naszego życia. Towarzyszą nam codziennie i wydają się być skuteczną
reklamą. Mało kto jednak wie, że funkcjonują również pod nazwą poster
amerykański.
Są to olbrzymie wolnostojące tablice, które najczęściej umieszczane są wzdłuż autostrad i szos. Ich rozmiary
podyktowane są tym, że muszą być bardzo
szybko zauważone i rozpoznane podczas jazdy samochodem, podczas której kierowca
ma około 6 sekund na percepcję przekazywanej mu treści.
Zobaczyć na nich możemy emblemat, znak,
logotyp hoteli, stacji benzynowych, restauracji itp. Trudno zatem mówić tu o
jakimś zamyśle artystycznym, bo zasadniczą ich funkcją jest informacją przy
minimalizacji słów jako komentarza do fotograficznego obrazu reklamowanego
towaru .
Billboardy prezentują przeważnie
megaplakaty lub są malowane panneaux. Najczęściej spotykane wymiary to: 5,50x
7,50 m. lub 4m x7,50 m.
Amerykański poster kojarzyć należy ze sztuką
pop- artu, surrealizmem, który olbrzymimi
hod- dogami czy butelkami coca- coli szokują i emanują agresywnością. Im
te środki wyrazu są wyraźniejsze, tym skuteczniejsza jest reklama.
Billboardy reprezentują reklamę zewnętrzną (
outdoor) i coraz bardziej rozwijają się sieci standardowych nośników, wprowadza
się nowoczesne systemy sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych i coraz
nowocześniejsze rozwiązania techniczne.
Niektórzy twierdzą, że popularność swoją
zawdzięcza ta forma reklamy zakazowi reklamy alkoholu i tytoniu w mediach
elektronicznych. I jest w tym wiele racji.
Billboardy są medium sezonowym. Bardzo łatwo
zauważyć, że piwo, napoje i lody reklamuje się latem, a samochody najczęściej
wtedy, gdy dostarczane są dostawy kontyngentowe.
Tego typu reklama zewnętrzna wykorzystywana
jest chętnie przed wyborami, ale musi się wówczas charakteryzować klarowną
treścią, unikaniem nadmiaru słów i przeładowania szczegółami.
Coraz nowsze pojawiają się rodzaje
billboardów. Zobaczyć możemy teasery, czyli rodzaj plakatu reklamowego w
odcinkach z wyraźną puentą w ostatnim odcinku lub te wykraczające poza ramy
płaskiego plakatu. Różnorodna jest również grafika i formaty.
Te postery, które składają się z 16 lub 24
arkuszy papieru drukuje się najczęściej techniką sitodrukową, ale trwalsze od
nich są billboardy winylowe z drukiem punktowym.
Niestety, ta forma reklamy nie należy do
tanich i nie każdy może sobie na nią pozwolić. Dotyczy to przede wszystkim
małych przedsiębiorstw, bowiem koszt projektu billboardów oscyluje w granicach
30- 450 zł. Do tego należy dodać koszty materiału i wykonania. Oczywiście można
billboard wypożyczyć, ale to już są
kwoty. Bardzo duże. Wynajem 12metrów kwadratowych to 400 – 1000 złotych
na miesiąc, 18 metrów kwadratowych to 2000- 3900 złotych, więc jest to raczej
reklama dla bogatych.
1 komentarz:
Najciekawsze billboardy świata to inspirujący dowód na to, jak kreatywność i pomysłowość powinny być wykorzystane w reklamie.
https://interboard.pl/
Prześlij komentarz