niedziela, 8 marca 2015

Po co komu billboard???…

                               Źródło: http://pam.net.pl/wp-content/uploads/2013/02/pam-realizacje-bakoma.jpg




  Billboardy stały się już nieodłącznym elementem naszego życia. Towarzyszą nam codziennie i wydają się być skuteczną reklamą. Mało kto jednak wie, że funkcjonują również pod nazwą poster amerykański.
  Są to olbrzymie wolnostojące tablice, które najczęściej umieszczane są  wzdłuż autostrad i szos. Ich rozmiary podyktowane  są tym, że muszą być bardzo szybko zauważone i rozpoznane podczas jazdy samochodem, podczas której kierowca ma około 6 sekund na percepcję przekazywanej mu treści.
  Zobaczyć na nich możemy emblemat, znak, logotyp hoteli, stacji benzynowych, restauracji itp. Trudno zatem mówić tu o jakimś zamyśle artystycznym, bo zasadniczą ich funkcją jest informacją przy minimalizacji słów jako komentarza do fotograficznego obrazu reklamowanego towaru .
 Billboardy prezentują przeważnie megaplakaty lub są malowane panneaux. Najczęściej spotykane wymiary to: 5,50x 7,50 m. lub 4m x7,50 m.   
  Amerykański poster kojarzyć należy ze sztuką pop- artu, surrealizmem, który olbrzymimi  hod- dogami czy butelkami coca- coli szokują i emanują agresywnością. Im te środki wyrazu są wyraźniejsze, tym skuteczniejsza jest reklama.
  Billboardy reprezentują reklamę zewnętrzną ( outdoor) i coraz bardziej rozwijają się sieci standardowych nośników, wprowadza się nowoczesne systemy sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych i coraz nowocześniejsze rozwiązania techniczne.
  Niektórzy twierdzą, że popularność swoją zawdzięcza ta forma reklamy zakazowi reklamy alkoholu i tytoniu w mediach elektronicznych. I jest w tym wiele racji.
 Billboardy są medium sezonowym. Bardzo łatwo zauważyć, że piwo, napoje i lody reklamuje się latem, a samochody najczęściej wtedy, gdy dostarczane są dostawy kontyngentowe.
  Tego typu reklama zewnętrzna wykorzystywana jest chętnie przed wyborami, ale musi się wówczas charakteryzować klarowną treścią, unikaniem nadmiaru słów i przeładowania szczegółami.
  Coraz nowsze pojawiają się rodzaje billboardów. Zobaczyć możemy teasery, czyli rodzaj plakatu reklamowego w odcinkach z wyraźną puentą w ostatnim odcinku lub te wykraczające poza ramy płaskiego plakatu. Różnorodna jest również grafika i formaty.
  Te postery, które składają się z 16 lub 24 arkuszy papieru drukuje się najczęściej techniką sitodrukową, ale trwalsze od nich są billboardy winylowe z drukiem punktowym.
  Niestety, ta forma reklamy nie należy do tanich i nie każdy może sobie na nią pozwolić. Dotyczy to przede wszystkim małych przedsiębiorstw, bowiem koszt projektu billboardów oscyluje w granicach 30- 450 zł. Do tego należy dodać koszty materiału i wykonania. Oczywiście można billboard wypożyczyć, ale to już są  kwoty. Bardzo duże. Wynajem 12metrów kwadratowych to 400 – 1000 złotych na miesiąc, 18 metrów kwadratowych to 2000- 3900 złotych, więc jest to raczej reklama dla bogatych.

Brak komentarzy: