Źródło: http://www.forumkwiatowe.pl/trendy/sal/kolo_barw.png
Bardzo
ważną rolę w tworzeniu reklamy odkrywa kolor. Wyraz ten w stylu
potocznym stosowany jest zamiennie z „barwą”. Dla twórców
reklam pomiędzy nimi istnieje jednak zasadnicza różnica. Termin
„ barwa” dotyczy również barw, które występują w naturze,
więc ma zasięg bardziej ogólny, natomiast „ kolor” jest
specjalnie wyprodukowanym lub dobranym przez konkretnego twórcę. Na
to zagadnienie można by spojrzeć również z innej strony: barwa
jest wrażeniem, a więc terminem psychologicznym, a kolor jest cecha
farby lub przedmiotu, co oznacza, że jest terminem fizycznym.
Przyjrzyjmy
się kole barw tęczowych, które powstały z rozczepienia światła.
Wszystkie kolory mają trzy wspólne cechy: odcień, barwę i
intensywność.
Kolory
dzielimy na neutralne, czyli „niekolorowe”: czerń, biel i
szarość oraz „ kolorowe”, czyli powszechnie stosowane.
Szczególnymi kolorami są: czerwony, niebieski i żółty, ponieważ
nie uzyskujemy je przez mieszanie barw podstawowych.
W
kole barw wszystkie kolory powstały ze zmieszania barw podstawowych,
dzięki czemu uzyskano fiolet, zieleń i oranż. To barwy pochodne.
Jeżeli pomieszamy kolory podstawowe z pochodnymi to uzyskamy
zielonożółtą, pomarańczowoczerwoną, pomarańczowożółtą,
fioletowoczerwoną oraz fioletowoniebieską.
W
ten sposób możemy mieszać barwy, uzyskując coraz to nowsze
kolory, łamiąc ich intensywność i otrzymując kolory
przyciemnione.
Kolorystyka
jest bardzo ważna, ponieważ nie tylko wpływa na nasze
samopoczucie, pozwalając poczuć się smutnym lub szczęśliwym,
niepokoić, podniecać czy popaść w melancholię, ale również
wymaga właściwego zastosowania w liternictwie. Wiemy przecież, że
barwy w napisach nie tylko przyciągają naszą uwagę, ale również
podnoszą wartość estetyczną.
Co
zatem zrobić, aby uzyskać lepszą czytelność napisów? Należy
wprowadzać duży kontrast między kolorem napisów a kolorem tła.
Niezwykłą
trudność napotkać możemy przy rozplanowaniu barw w reklamie
handlowej. Wzdłuż ulic czy na pasażu każdy z obiektów usługowych
i handlowych stara się różnymi sposobami zwrócić na siebie uwagę
potencjalnych klientów. Należy starać się więc, aby w obrębie
każdego z tych obiektów skoncentrować barwę lub barwy w miejscu,
które ma być centralnym punktem informacji.
Należy
przy tym uważać na szkodliwe i niepożądane zjawisko kakofonii,
czyli stosowania zbyt wielu kontrastowych barw i to zarówno z punktu
widzenia estetycznego, jak i psychologicznego.
Równie
ważną rolę w reklamowej kompozycji kolorystycznej odgrywa
oświetlenie. Należy pamiętać, że sztuczne światło zmienia
barwy, a najgorszym źródłem jest oświetlenie jarzeniowe, ponieważ
barwy nabierają wtedy odcienia szarego. Specjaliści zalecają, aby
stosować w takim przypadku lamp jarzeniowych o tzw. dziennym świetle
białym.
Umiejętność
stosowania sztucznego światła powoduje, że obiekty stają się
plastyczniejsze, atrakcyjniejsze, widoczniejsze i wyraźniejsze niż
przy świetle dziennym.
Wiedza
o kolorach jest ważna, ponieważ pomaga pomaga sterować emocjami i
reakcjami: w supermarketach prowokują do kupna, a w zakładzie pracy
motywują do działania.
Nic
zatem dziwnego, że wiedzę tą wykorzystują projektanci opakowań,
aby przyciągnąć uwagę kupującego i przekazać najważniejsze
informacje o produkcie. Wiadomym zatem jest, że kolor srebrny
kojarzy się z dobrą jakością, spokojny skierowany jest do osób
starszych, a jaskrawy do młodzieży, natomiast ciemnoniebieski i
zielononiebieski wzbudza zaufanie.
Bardzo
często specjaliści od reklamy przypisują charakterystyczne barwy
konkretnym firmom i stają się one wówczas znakiem rozpoznawczym.
Ten sam kolor odnajdziemy na materiałach biurowych, opakowaniach,
broszurach, a nawet drogowskazach, pokazujących drogę do firmy.
Wszyscy wiemy, że żółć kojarzy się z Kodakiem, jasny fiolet z
Milką, a jasnoczerwony i biały z Coca- colą.
Należy
zatem pamiętać, że skuteczna reklama to także umiejętne
posługiwanie się barwami, od których również zależy powodzenie
reklamowanego produktu i zyski producenta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz