sobota, 21 marca 2015

O reklamie i PR słów kilka...

              Reklama i public Relations- te pojęcia nie są obce we współczesnym świecie. Doskonale znają je zarówno wielkie korporacje jak i małe czy średnie przedsiębiorstwa. Pojęcie reklamy dzięki swojej popularności tak zdominowało świat, że z reklamą często utożsamia się wszelkie działania związane z jakąkolwiek prezentacją firmy czy produktu. Zatem nie ma nic dziwnego w tym, że public relations często jest mylone z reklamą. Ludzie często stawiają znak równości miedzy tymi dwoma pojęciami. „Reklama czy piar…wszystko jedno, jedno i drugie to promocja’’- można usłyszeć. Czy to założenie jest słuszne?
http://www.referenceforbusiness.com/photos/public-relations-527.jpg


              Przy zestawieniu ze sobą tych pojęć można dostrzec wiele różnic. Reklama odbierana jest jako mało wiarygodna forma promocji, która manipuluje uczuciami odbiorców, natomiast PR odbierany jest jako obiektywny oraz wiele bardziej godny zaufania w dostarczaniu informacji na temat produktu i usług. W reklamie przepływ informacji jest jednostronny, podczas gdy PR stara się, aby był dwustronny. Reklama to monolog, PR- dialog z otoczeniem. Kolejnym aspektem w którym różnią się te pojęcia jest fakt iż reklama informuje o istnieniu produktów i usług oraz zachęca do ich zakupu. PR edukuje odbiorców na temat korzystania z istniejących produktów i usług. Istotną różnicą jest także to, że reklama ukierunkowana jest na sprzedaż, natomiast public relations na kształtowanie pozytywnych relacji z otoczeniem. Wynika z tego, że PR nie jest reklamą, ponieważ koncentruje się na odmiennych założeniach i zasadach działania, jednak obie formy w pewnym sensie uzupełniają się, a mianowicie posiadają wspólny cel - przetrwanie działalności gospodarczej na rynku.

                                                       http://www.jbgrupa.pl/files/img/JB%20GRUPA%20-%20Public%20Relations.jpg

            PR i reklama rządzą się własnymi, nieco odmiennymi prawami. Nie potrzeba tu sztucznych podziałów tylko zwyczajnej, codziennej współpracy. Zwłaszcza, że faktycznie PR staje się czasem uzupełnieniem przekazów reklamowych i odwrotnie – reklama staje się dodatkowym instrumentem w rękach PR-owców.

Brak komentarzy: