czwartek, 19 marca 2015

Antyreklama?

Aplikując codzienną wieczorną dawkę reklamówek, moje zainteresowanie wzbudziła nowa, ,,genialna'' (anty)reklama jednej z sieci komórkowych. W medialnym obiegu średnio co kilka miesięcy zaczyna krążyć inna, nowa, świeża reklama nowej, świeżej sieci jaką jest ''NjuMobile''. Specyfika tych reklam zdecydowanie przestała już zadziwiać, jednak ostatni pomysł wydaje się być nieco... kontrowersyjny.











Już na pierwszy rzut oka, a raczej ucha słychać krytyczną i prześmiewczą nutę. Czy nie zbyt odważnie ? ,,Chory haracz'' ?
Zgodnie z ustawą o nieuczciwej konkurencji, zabrania się ,,rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie [...]'' (Dz. U. 1993 Nr 47 poz. 211). Naturalnie, istnieje również takie pojęcie jak reklama porównawcza, w której reklamodawca może wskazywać cechy produktu bądź usługi w zestawieniu z cechami produktu konkurencyjnego, oraz wskazywać na jeden z nich jako lepszy od drugiego. To jednak też najczęściej traktowane jest jako czyn nieuczciwej konkurencji. Zastanawiające, czy więc przedstawienie informacji zgodnych z prawdą, ale w sposób zdecydowanie negujący, wręcz agresywny jest dopuszczalne? Na końcu ewidentnie słyszymy: ,,NIE Mobile. NjuMobile''. Raczej rzadko zdarza się, aby któraś ,,sieciówka'' w tak perfidny sposób odnosiła się nie tyle zachęcająco do własnej oferty, co zachęcająco do odrzucenia oferty konkurencyjnej. Czy aby na pewno o to w tym chodzi ? Dodatkowo, można się tam dosłuchać również aluzji do drugiej z największych sieci komórkowych, która z kolei słynie z tego że widzowie prędzej sięgną do biografii celebrytów występujących w reklamach, niż po starter czy umowę.







NM na rynku funkcjonuje stosunkowo niedawno. Ich reklamówki zawsze są kolorowe, krzykliwe i jak w przypadku wszystkich innych - irytujące, gdy zaczynają lawirować ze zbyt dużą częstotliwością. Ale to dobrze - któż z nas nie ma dość celebrytów zachwyconych trzymanym w ręku starterem po który nigdy w rzeczywistości nie sięgną ? Sieć NjuMobile proponuje ofertę zdecydowanie odmienną od ,,abonamentowych haraczy''. Wygląda więc na to, że teraz już każdy znajdzie coś dla siebie. Ciekawostką jednak pozostaje to, czy któraś z sieci zareaguje i być może odpowie równie szczwaną i ambitną reklamową ripostą :)






Brak komentarzy: