Każdy z nas zna
Chucka Norrisa. Dla wielu pozostanie ikoną amerykańskiego kina
akcji. Jednak ile osób jest świadomych innych form jego
działalności? W dniu jego urodzin, na które nakłada się również
dzień mężczyzny (cóż za symbolika!) pragnę poświęcić chwilę
by przybliżyć jego postać... w świecie reklamy.
W 2005 roku internet
zalała fala dowcipów o Chucku Norrisie. Tematyką kawałów były
nadludzkie umiejętności oraz brutalność aktora, słynącego
przede wszystkim z kopnięcia z pół obrotu, który znał się jego
znakiem rozpoznawczym. Dowcipy zdobyły
niezwykłą popularność, nawet w Polsce. Nawiązania pojawiały się
nie tylko w internecie, ale także w telewizji i w prasie. Nawet
doczekaliśmy się książkowego zbioru dowcipów oraz piosenki
poświęconej boskości Norrisa (PUFF- Memento Norris). Co ciekawe
sam aktor jest fanem dowcipów na swój temat.
Tak zwane
"Chuck Norris Facts" aż się prosiły by zostać
wykorzystane w bardziej komercyjnych celach. Tak też się stało i
trwa to do dziś. Wizerunek Norrisa połączony z tematyką jego
dowcipów jest obecnie wykorzystywany przez reklamodawców w
sprzedawaniu produktów, promowaniu działań społecznych jak i...
wyborach.
"W
World of Warcraft gra dziesięć milionów ludzi, bo Chuck Norris im
na to pozwala." głosi
reklama promująca internetową grę autorstwa firmy Blizzard. W tych
trzydziestu sekundach wystarczyło umieścić sylwetkę aktora
wypowiadającego dwie kwestie oraz kilka pseudo faktów wygłaszanych
przez narratora aby stworzyć kreatywną reklamę. Wykorzystania
idola dzieciństwa obecnych graczy i przedstawienie jego nadludzkich
zdolności w wyimaginowanym, cyfrowym świecie magii i cudów to moim
zdaniem idealne połączenie. Warto dodać, że ta reklama to jedna z
kilkunastu z serii promujących grę filmików, w których
wykorzystywane są ikony kultury masowej (np. Mr T). Ciekawy chwyt
reklamowy, wykorzystujący popularne fakty o gwiazdach.
Norris to nie
tylko aktor i sportowiec, ale także społecznik. Zachęcał
obywateli Stanów Zjednoczonych do głosowania poprzez reklamę w
kampanii "Triger The Vote". W tak zwanych "10
ulubionych powodach Chucka Norrisa by głosować" pojawiają się
na przykład: "Zawsze możesz zignorować mój głos....
Dinozaury to zrobiły" czy też "Jedną ręką jestem w
stanie rozkruszyć węgiel na diament, ty swoją, możesz bronić
swoich praw". Norris znów objawia nam się tutaj jako
śmiertelnie niebezpieczny nadczłowiek. Nadczłowiek kochający
swoją ojczyznę i demokrację, pokazujący, że cała jego moc i
niezwykłość jest niczym wobec potęgi ludzi, którzy razem mogą
zmienić kraj. Jaki poprawny obywatel odmówi narodowemu herosowi
kiedy ten ukazuje respekt i uznanie wobec jego mocy, którą jest
podpis na karcie głosowania?
Żarty o sławach
często bawią nas, zniesławiając samych bohaterów. Tutaj jednak
mamy dowcipy, które sprawiły, że postać aktora - mistrza sztuk
walk ewoluowała w potężny motyw. Motyw, który jest bardzo
skutecznie wykorzystywany w reklamach. Jestem pewien, że anonimowych
autorów osławionych faktów o Chucku Norrisie musiał niezwykle
zaskoczyć komercyjny sukces ich dzieła. Minęło już dziesięć
lat, a one wciąż pojawiają się w reklamach gier, produktów,
banków...
~ Michał Szymański
~ Michał Szymański
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz