wtorek, 10 marca 2015

Chuck Norris przeczytał to nim zdążyłem napisać.



Każdy z nas zna Chucka Norrisa. Dla wielu pozostanie ikoną amerykańskiego kina akcji. Jednak ile osób jest świadomych innych form jego działalności? W dniu jego urodzin, na które nakłada się również dzień mężczyzny (cóż za symbolika!) pragnę poświęcić chwilę by przybliżyć jego postać... w świecie reklamy.


W 2005 roku internet zalała fala dowcipów o Chucku Norrisie. Tematyką kawałów były nadludzkie umiejętności oraz brutalność aktora, słynącego przede wszystkim z kopnięcia z pół obrotu, który znał się jego znakiem rozpoznawczym. Dowcipy zdobyły niezwykłą popularność, nawet w Polsce. Nawiązania pojawiały się nie tylko w internecie, ale także w telewizji i w prasie. Nawet doczekaliśmy się książkowego zbioru dowcipów oraz piosenki poświęconej boskości Norrisa (PUFF- Memento Norris). Co ciekawe sam aktor jest fanem dowcipów na swój temat.


Tak zwane "Chuck Norris Facts" aż się prosiły by zostać wykorzystane w bardziej komercyjnych celach. Tak też się stało i trwa to do dziś. Wizerunek Norrisa połączony z tematyką jego dowcipów jest obecnie wykorzystywany przez reklamodawców w sprzedawaniu produktów, promowaniu działań społecznych jak i... wyborach.






"W World of Warcraft gra dziesięć milionów ludzi, bo Chuck Norris im na to pozwala." głosi reklama promująca internetową grę autorstwa firmy Blizzard. W tych trzydziestu sekundach wystarczyło umieścić sylwetkę aktora wypowiadającego dwie kwestie oraz kilka pseudo faktów wygłaszanych przez narratora aby stworzyć kreatywną reklamę. Wykorzystania idola dzieciństwa obecnych graczy i przedstawienie jego nadludzkich zdolności w wyimaginowanym, cyfrowym świecie magii i cudów to moim zdaniem idealne połączenie. Warto dodać, że ta reklama to jedna z kilkunastu z serii promujących grę filmików, w których wykorzystywane są ikony kultury masowej (np. Mr T). Ciekawy chwyt reklamowy, wykorzystujący popularne fakty o gwiazdach.





Norris to nie tylko aktor i sportowiec, ale także społecznik. Zachęcał obywateli Stanów Zjednoczonych do głosowania poprzez reklamę w kampanii "Triger The Vote". W tak zwanych "10 ulubionych powodach Chucka Norrisa by głosować" pojawiają się na przykład: "Zawsze możesz zignorować mój głos.... Dinozaury to zrobiły" czy też "Jedną ręką jestem w stanie rozkruszyć węgiel na diament, ty swoją, możesz bronić swoich praw". Norris znów objawia nam się tutaj jako śmiertelnie niebezpieczny nadczłowiek. Nadczłowiek kochający swoją ojczyznę i demokrację, pokazujący, że cała jego moc i niezwykłość jest niczym wobec potęgi ludzi, którzy razem mogą zmienić kraj. Jaki poprawny obywatel odmówi narodowemu herosowi kiedy ten ukazuje respekt i uznanie wobec jego mocy, którą jest podpis na karcie głosowania?


Żarty o sławach często bawią nas, zniesławiając samych bohaterów. Tutaj jednak mamy dowcipy, które sprawiły, że postać aktora - mistrza sztuk walk ewoluowała w potężny motyw. Motyw, który jest bardzo skutecznie wykorzystywany w reklamach. Jestem pewien, że anonimowych autorów osławionych faktów o Chucku Norrisie musiał niezwykle zaskoczyć komercyjny sukces ich dzieła. Minęło już dziesięć lat, a one wciąż pojawiają się w reklamach gier, produktów, banków...

~ Michał Szymański

Brak komentarzy: