czwartek, 5 marca 2015

Bajecznie kolorowy świat reklam dla dzieci.


Źródło: http://www.przepisy-dla-dzieci.pl/content/upload/danonek%20pol%20na%20pol/danonek%20pol%20na%20pol_medium.jpg




  Ostatnio byłem świadkiem dość śmiesznej, ale , moim zdaniem, również niebezpiecznej sytuacji. Robiłem zakupy w jednym z marketów i moją uwagę zwróciła  rozmowa matki z około 5- letnią dziewczynką, która kurczowo ściskała opakowanie Danonków w ręce.
-          Mamo, mamusiu. Ja chcę Danonki!!!! One są smaczne. Lubię je…
-          Nie są jednak zdrowe.
-    Nieprawda!!!!! W telewizji mówili, że są mocne kości. Mamusiuuuu- ton dziecka wskazywał, że zaraz się rozpłacze.
  No, tak. Wszechwładna siła reklamy. Opakowanie Danonków przyciąga uwagę. Kolorowe, estetyczne i do każdego kubeczka dołączony gadżet. Na pewno przyciąga wzrok dzieciaków. I oczywiście wszechobecna reklama w telewizji, która pojawia się w godzinach oglądalności telewizji przez maluchów. I jak tu nie uwierzyć, przesympatycznemu, zielonemu ni to dinozaurowi, ni smokowi, że to „ mnóstwo pyszności dla zdrowych kości”?
  Prawda jednak wygląda inaczej. Trudno znaleźć całkowicie bezpieczny produkt dla dzieci. Omawiany przeze mnie zawiera cukier ( sacharozę), syrop glukozowo- fruktozowy, skrobie modyfikowaną, aromaty, białka mleka oraz jest sztucznie wzbogacany w wapń i witaminę D. Samo zdrowie?
 Trudno zatem się dziwić, że spora grupa dzieci nie chce jeść nic innego niż to, co zobaczy na dużym ekranie. Do maluchów przemawia przede wszystkim animowany obraz. Warto więc zastanowić się jak reklama wpływa na potrzeby i oczekiwania dzieci. Zjawisko to budzi uzasadniony niepokój wielu rodziców, ale również psychologów.
 Czas emisji reklam skierowanych do dzieci ma tu zasadnicze znaczenie. Oglądać je można przede wszystkim przed i po dobranocce. Jest to niezwykle trafiony sposób, bo uwaga dziecka poświęcona jest ekranowi, na którym zaraz będzie mogło zobaczyć ulubionych bohaterów.
 Współczesne reklamy w znacznej części są bardzo dobrze zrobione. Trafiają do klienta, dostosowując się do niego sposobem odczuwania i fascynacji odpowiednimi przedmiotami czy ich funkcją.
  Wśród wielu cech reklam skierowanych do dzieci wyróżnić należy oddziaływanie w bardzo dużym stopniu na emocje, kolorystykę, postacie budzące sympatię oraz dostosowanie do wieku odbiorcy. Oczywiście reklamy pojawiają się często po to, aby o nich nie zapomnieć, a postacie prezentujące dany produkt zazwyczaj dla dzieci stają się autorytetem, a sceny związane z reklamą są atrakcyjne i ciekawe dla dziecka.
 W ten sposób manipuluje się małym człowiekiem i utwierdza w przekonaniu, że tylko ten właśnie produkt jest najlepszy, niezbędny do szczęścia i za każdą cenę trzeba go mieć. Na szczęście moc reklamy maleje wraz z wiekiem. Im dziecko starsze, tym częściej odzywa się zdrowy rozsądek, bo dzieci mają już pewien bagaż doświadczeń i sceptyczniej podchodzą do reklamowanych produktów. Wiedzą już, że nie każdy jest dobry, zdrowy i konieczny. Bajeczny, kolorowy świat reklamy staje się coraz bardziej wyblakły i niewarty uwagi. Wtedy pojawiają się nowe reklamy i nowy sposób na dorastającą młodzież. To jednak temat na zupełnie inny wpis…

Brak komentarzy: