Reklama telewizyjna jak każda inna ma swoje zalety i wady. Zależnie od naszych oczekiwań i preferencji sami możemy plusy i minusy. Gusta to nie wszystko, należy przyjrzeć się jej również od strony technicznej.
Wady medium
Pieniądze. To przede wszystkim, ponieważ koszty produkcji i emisji reklamy telewizyjnej są bardzo wysokie. Logistyka produkcji obejmuje: wybudowanie scenografii, dobór lokalizacji, aktorów, efekty specjalne i postprodukcję. Wymaga to również dużej wiedzy i doświadczenia.
Cały proces produkcji, od pomysłu do emisji, jest relatywnie powolny i przeciętnie trwa około trzech miesięcy albo i więcej.
Choć zazwyczaj w większości programów telewizyjnych przerwy reklamowe trwają w tym samym czasie, to widzowie odchodzą od telewizora lub usilnie zmieniają kanał. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że dużo osób nie zobaczy reklamy.
Kolejną wadą reklamy telewizyjnej jest to, ze obłożona jest większymi restrykcjami jeśli chodzi o to, co można a nie można pokazać niż reklama w prasie czy czasopiśmie.
Zalety medium
Reklama telewizyjna ma moc tworzenia wielkich marek dzięki swojemu zasięgowi i sile oddziaływania poprzez kolor, ruch, akcję i dźwięk. Kolejną zaletą jest to, że wszystko jest w niej możliwe – brak ograniczeń.
Mamy wybór różnej długości spotu telewizyjnego: reklamy trwające 30, 40, 60 sekund dają różne możliwości. Można także umieścić dwie, rozbite po 15 sekund na początku i na końcu bloku reklamowego.
Setki kanałów tematycznych platformy cyfrowej umożliwiają dotarcie do selektywnie dobranej publiczności, zgodnie z jej zainteresowaniami czy też zapotrzebowaniami.
Dobierając odpowiedni spot, reklamodawcy mogą dotrzeć z przekazem marki czy konceptem reklamowym do ogromnej publiczności.
Reklamy telewizyjne mogą pokazać produkt w akcji, demonstrując w ten sposób jego skuteczność. Przykładem może być reklama samochodu czy opon samochodowych, pokazująca możliwości manewrowania pojazdem i zalety produktu w różnych warunkach pogodowych.
Spoty telewizyjne mogą pokazać prawdziwych ludzi bądź przedstawiać sceny wyjęte jak z naszego życia, z którymi możemy się identyfikować. Podobnie wykorzystanie znanych ludzi, gwiazd czy postaci fikcyjnych może być bogatym źródłem inspiracji dla zespołu pracującego nad reklamą.
Reklamy telewizyjne zawierają chwytliwe wyrażenia, które wchodzą na jakiś czas do języka potocznego. Przykładem może być reklama amerykańskiego piwa Budweiser, od której wywodzi się powiedzonko „whassup”. Zostało szybko podchwycone i można było je usłyszeć w różnych barach.
Odpowiednio dobrana ścieżka muzyczna do reklamy może łączyć grupę docelową z marką. Może nawet stać się samodzielnym przebojem wykonawcy (a popularność kojarzona będzie z marką) np. utwór „Underwater Love” zespołu Smoke City kojarzony później z marką Levi’s.
Źródła:
Barfoot C., Burtenshaw K., Mahon N., Kreatywna reklama, Warszawa 2007.
http://www.quizzing.in
http://www.politycznaszafa.blogspot.com
http://www.goldenline.pl
http://www.reklamania.gazeta.pl
http://www.hotnews.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz