piątek, 3 czerwca 2011

Recenzja "Psychologii konsumenta" Anny Jachnis cz. 1


Pośród wielu propozycji na udostępnionej liście lektur do zrecenzowania, ta szczególnie przykuła moją uwagę. Chwytliwy tytuł Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich to niewątpliwie jedna z zalet publikacji; chwytliwy ponieważ wydaje się niecodziennym mówienie o psychologii zjawisk, które są dla nas tak pospolite, swojskie. To interesujące podejście obnażające stereotypowe, mechaniczne zachowania, o których istnieniu i celowości nie zdawaliśmy sobie sprawy. Autorka pracy, dr Anna Jachnis, jest psychologiem, adiunktem w Katedrze Psychologii Pracy i Stresu Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; zajmuje się przede wszystkim zagadnieniami zachowań konsumenckich. Jest również współautorką publikacji pt. Psychologia konsumenta i reklamy (Warszawa 1998), która to była zaczątkiem rozważań podjętych w analizowanym przeze mnie dziele.
Recenzowana „książka omawia psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich. Kierowana jest głównie do studentów, ponieważ daje pełny przegląd klasycznych i podstawowych prawidłowości w tej dziedzinie. Znajomość głównych reguł kierujących zachowaniem konsumentów stanowi punkt wyjścia do strategii działań w obszarach organizacji i zarządzania przemysłem oraz marketingu, w tym reklamy. Tym samym może być ona nieodzownym narzędziem pracy dla menedżerów zajmujących się strategiami marketingowymi i dla twórców reklamy” – tym tekstem wydawcy zachęcają odbiorców do lektury. Docelowym czytelnikiem jest student (sama książka powstała na kanwie wykładów i ćwiczeń z psychologii konsumenta i reklamy dla studentów Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego), ale i każdy, kto chce poszerzyć swoją wiedzę na temat psychologii konsumenckiej. Wszyscy jesteśmy konsumentami – kupujemy i użytkujemy produkty dla zaspokojenia osobistych lub organizacyjnych potrzeb. Czytelnicy mogą znaleźć tu wskazówki jak „efektywnie funkcjonować w sytuacjach konsumenckich”, czyli jak zachować się na zakupach, kupować mądrze, z głową i nie poddawać się wpływom promocji oraz reklam.
Czym są zaś zachowania konsumenckie? „To studia zachowań związanych z kupowaniem i procesami wymiany, zaangażowanymi w kupowanie, konsumowanie i dysponowanie produktami, usługami i ideami” – pisze autorka. Współczesna kultura o wzorcu konsumpcyjnym narzuca nam określone modele zachowań, a nawet myślenia. Okazuje się, że materializm modyfikuje nasz sposób myślenia i postrzegania, zmienia się nasz światopogląd. Ma to związek z globalizacją i nasilającymi się wpływami zachodniego stylu życia. Człowiek pragnie posiadać więcej i więcej, gromadzi dobra materialne przekładając je nad cenne wartości, dobra duchowe. Konsumpcjonizm to poważne zagadnienie, zaś sama teoria zachowań konsumenckich to młoda dyscyplina naukowa (jej rozwój przypada dopiero na lata 70 XX wieku), toteż przejmuje metody i narzędzia badawcze od wielu innych nauk, np. socjologia, psychologia kliniczna, eksperymentalna i społeczna, semiotyka, demografia… Listę tę można znacznie rozwinąć, wynika z tego, że psychologia zachowań konsumenckich to dziedzina o wymiarze interdyscyplinarnym – ukazuje modele zachowań w szerokim spektrum.

Brak komentarzy: