Marka to
często graficzny symbol lub dobrze brzmiący slogan, który pozwala na szybkie
dopasowanie produktu do firmy, która go wytworzyła. Oznakowanie produktu
pozwala na identyfikację marki. Jest ona potrzebna ze względu na konieczność
odróżnienia wyrobów różnych producentów. Marka po angielsku brand pochodzi
od słowa brandr, które oznacza znakowanie bydła.
Korzyści
istnienia marki:
- spójny obraz firmy - firma może oferować wiele usług lub produktów. Doskonałym przykładem jest koncern kosmetyczny L’Oréal, który produkuje kosmetyki profesjonalne takie jak L’Oréal Professionnel, kosmetyki popularne - Maybelline New York, Garnier oraz kosmetyki luksusowe, takie jak Yves Saint Laurent czy Helena Rubinstein.
- ułatwia
zarządzanie firmą – gdy firma posiada społeczną renomę dowodzenie nią
staje się prostsze. Łatwiejsze jest unikanie sytuacji kryzysowych lub
nawet zamienianie ich sukces. Dobrym
przykładem do opisanie tego jest firma Apple, którą zachwiało odejście
Steve Jobsa . Nie stało się to jednak poważnym problem ponieważ
mottem najważniejszych pracowników
jest – „What would Steve Jobs do?”
http://blogs.computerworld.com/smartphones/22550/apple-iphone-profits-and-share-slide-again-samsung-sales-rise-itbwcw
- pozytywne
wyróżnienie na tle konkurencji - nawet w tak pozornie nie powiązanym temacie
świetnie pasuje tekst z kultowego Rejsu "Proszę pana, ja jestem umysł
ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. No jakże może
podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę." Podążając tym tokiem
myślenia -> bardziej zachęcające są dla nas produkty, których już
wypróbowaliśmy. Dzięki szybkiej identyfikacji firmy podejmowanie decyzji jest
łatwiejsze.
- lepsza
jakość komunikacji (marketingu) – marka jest elementem komunikacji niewerbalnej. Dzięki istnieniu
marki wysoki jest poziom spontanicznej świadomości marki czyli łatwego i
szybkiego kojarzenia marki z konkretnym produktem.
- łatwiejsze
wprowadzanie nowych produktów na rynek – gdy klienci mają zaufanie do obecnych
na rynku produktów chętnie sięgają po nowości tej samej firmy, w tym przypadku
za przykład posłużyć może międzynarodowa firma produkująca słodycze - Milka, której ufamy, że kolejny smak
czekolady lub zupełnie inne niż wcześniej ciastka będą równie dobre co ich
poprzednicy
- obniżone
koszty wprowadzania nowych produktów – jest to wynikiem zaufania konsumentów. Koncern
Carlsberg Polska w 2012 roku wprowadził na rynek jabłkowy napój piwny –
Somersby, prowadząc intensywna kampanię medialną. Obecnie pojawiła się wersja
żurawinowa przy której nie jest konieczna tak mocna promocja.
- obniżony
koszt kampanii rekrutacyjnych –w firmach o wieloletnim prestiżu cały czas są
chętni do pracy w nich, oficjalna rekrutacja wymagająca kosztownej kampanii
reklamowej staje się zbędna. Doskonałym przykładem są media, do których bardzo
rzadko prowadzone są pełno wymiarowe rekrutacje. A sposobem na zdobycie
zatrudnienia jest zaimponowanie starszym stażem dziennikarzom.
- grupa
docelowa, którą łączy marka – w tym przypadku potwierdzeniem jest firma Apple.
Kupując jej produkty dołączamy do niemal elitarnego grona, w którym spotykając
obcą osobę zawsze mamy temat do rozmowy – aplikacje, aktualizacje.
- zwiększone
zaufanie do produktu – silna marka potrafi usunąć złe wrażenie lub doprowadzić
do tego, że konsument wybaczy drobną wadę produktu, który nabył.
- podnosi wartość estetyczną otoczenia – przyjemny wygląd marki jest również bardzo ważny. Za sprawą tego jest ona bardzo pozytywnie kojarzona i łatwa rozpoznawana, staje się również przedmiotem pożądania. Dla wielu osób otoczenie upiększają np. produkty firmy Michael Kors, szczególnie torebki.
- standaryzacja działań firmy – ten aspekt ma zarówno swoich zwolenników jak również przeciwników. Świetnie ilustruje to globalna sieć restauracji McDonald’s. Na całym świecie restauracje wyglądają podobnie, obsługa jest ubrana w podobne stroje, jedzenie smakuje mniej więcej tak samo, a składając zamówienie usłyszymy podobną formułkę.
http://www.regiopraca.pl/portal/rynek-pracy/miejsca-pracy/zdjecie-praca-w-mcdonalds-moze-frytki-do-tego-2 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz