wtorek, 18 marca 2014

Marka kluczem do sukcesu


Marka to często graficzny symbol lub dobrze brzmiący slogan, który pozwala na szybkie dopasowanie produktu do firmy, która go wytworzyła. Oznakowanie produktu pozwala na identyfikację marki. Jest ona potrzebna ze względu na konieczność odróżnienia wyrobów różnych producentów. Marka po angielsku brand pochodzi od słowa brandr, które oznacza znakowanie bydła. 


Korzyści istnienia marki: 
  • spójny obraz firmy - firma może oferować wiele usług lub produktów. Doskonałym przykładem jest koncern kosmetyczny L’Oréal, który produkuje kosmetyki profesjonalne takie jak L’Oréal Professionnel, kosmetyki popularne - Maybelline New York, Garnier oraz kosmetyki luksusowe, takie jak Yves Saint Laurent czy Helena Rubinstein.
  • ułatwia zarządzanie firmą – gdy firma posiada społeczną renomę dowodzenie nią staje się prostsze. Łatwiejsze jest unikanie sytuacji kryzysowych lub nawet zamienianie ich sukces. Dobrym przykładem do opisanie tego jest firma Apple, którą zachwiało odejście Steve Jobsa . Nie stało się to jednak poważnym problem ponieważ mottem  najważniejszych pracowników jest – „What would Steve Jobs do?”
     
    http://blogs.computerworld.com/smartphones/22550/apple-iphone-profits-and-share-slide-again-samsung-sales-rise-itbwcw
    http://blogs.computerworld.com/smartphones/22550/apple-iphone-profits-and-share-slide-again-samsung-sales-rise-itbwcw

  • pozytywne wyróżnienie na tle konkurencji - nawet w tak pozornie nie powiązanym temacie świetnie pasuje tekst z kultowego Rejsu "Proszę pana, ja jestem umysł ścisły. Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. No jakże może podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę." Podążając tym tokiem myślenia -> bardziej zachęcające są dla nas produkty, których już wypróbowaliśmy. Dzięki szybkiej identyfikacji firmy podejmowanie decyzji jest łatwiejsze.

  • lepsza jakość komunikacji (marketingu) – marka jest elementem  komunikacji niewerbalnej. Dzięki istnieniu marki wysoki jest poziom spontanicznej świadomości marki czyli łatwego i szybkiego kojarzenia marki z konkretnym produktem.
  • łatwiejsze wprowadzanie nowych produktów na rynek – gdy klienci mają zaufanie do obecnych na rynku produktów chętnie sięgają po nowości tej samej firmy, w tym przypadku za przykład posłużyć może międzynarodowa firma produkująca słodycze  - Milka, której ufamy, że kolejny smak czekolady lub zupełnie inne niż wcześniej ciastka będą równie dobre co ich poprzednicy
  • obniżone koszty wprowadzania nowych produktów – jest to wynikiem zaufania konsumentów. Koncern Carlsberg Polska w 2012 roku wprowadził na rynek jabłkowy napój piwny – Somersby, prowadząc intensywna kampanię medialną. Obecnie pojawiła się wersja żurawinowa przy której nie jest konieczna tak mocna promocja.
  • obniżony koszt kampanii rekrutacyjnych –w firmach o wieloletnim prestiżu cały czas są chętni do pracy w nich, oficjalna rekrutacja wymagająca kosztownej kampanii reklamowej staje się zbędna. Doskonałym przykładem są media, do których bardzo rzadko prowadzone są pełno wymiarowe rekrutacje. A sposobem na zdobycie zatrudnienia jest zaimponowanie starszym stażem dziennikarzom.
  • grupa docelowa, którą łączy marka – w tym przypadku potwierdzeniem jest firma Apple. Kupując jej produkty dołączamy do niemal elitarnego grona, w którym spotykając obcą osobę zawsze mamy temat do rozmowy – aplikacje, aktualizacje.
  • zwiększone zaufanie do produktu – silna marka potrafi usunąć złe wrażenie lub doprowadzić do tego, że konsument wybaczy drobną wadę produktu, który nabył.
  • podnosi wartość estetyczną otoczenia – przyjemny wygląd marki jest również bardzo ważny. Za sprawą tego jest ona bardzo pozytywnie kojarzona i łatwa rozpoznawana, staje się również przedmiotem pożądania. Dla wielu osób otoczenie upiększają np. produkty firmy Michael Kors, szczególnie torebki.
  • standaryzacja działań firmy – ten aspekt ma zarówno swoich zwolenników jak również przeciwników. Świetnie ilustruje to globalna sieć restauracji McDonald’s. Na całym świecie restauracje wyglądają podobnie, obsługa jest ubrana w podobne stroje, jedzenie smakuje mniej więcej tak samo, a składając zamówienie usłyszymy podobną formułkę.
  • http://www.regiopraca.pl/portal/rynek-pracy/miejsca-pracy/zdjecie-praca-w-mcdonalds-moze-frytki-do-tego-2
    http://www.regiopraca.pl/portal/rynek-pracy/miejsca-pracy/zdjecie-praca-w-mcdonalds-moze-frytki-do-tego-2


Brak komentarzy: