niedziela, 16 marca 2014

4 modele Public Relations




W 1984 roku James E. Grunig oraz Todd Hunt, na podstawie wieloletnich historycznych i empirycznych badań wyłonili 4 modele PR. Modele różnią się od siebie z uwagi na: cel, naturę komunikowania, związki między uczestnikami procesu komunikowania oraz wykorzystanie technik badawczych.
Stworzony przez autorów podziału schemat, przedstawia rozwój PR zarówno teraz jak i w XX wieku.


Źródło: Barbara Rozwadowska, Public Relations, Studio Emka, Warszawa 2002, str.49

Mimo, iż od czasu podziału PR na 4 modele, sposób ich postrzegania oraz praktykowania się nie zmienił, warto przyjrzeć się im trochę bliżej.

MODEL I – ROZGŁOS / PUBLICITY

Model ten dominował w latach 20. i 30. XIX wieku. Nastawiony głównie na rozprzestrzenianie konkretnych informacji bez względu na ich charakter (negatywny lub pozytywny). Chodzi o to, by zleceniodawcę przedstawić w pozytywnym świetle, przez co wiele ukazujących się artykułów mija się z prawdą. Mamy tutaj do czynienia z komunikacją jednostronną, w której nie liczy się jakość, a efekt. I aby ten efekt był jak najlepszy, społeczeństwo poddawane jest perswazji oraz manipulacji. Zdarza się także, że organizacje PR współpracują z mass mediami przy czym skupiają się głównie na utrzymaniu z nimi dobrych stosunków, aby w wypadku dotyczących ich publikacji, móc zadziałać na swoją korzyść.

Przedstawicielem tego modelu był Amerykanin Phineas Barnum, nazywany mistrzem manipulacji. Jest autorem stwierdzenia: „nieważne, co o mnie mówią, ważne, żeby poprawnie pisali nazwisko”.
Obecnie model ROZGŁOSU występuje w dziedzinie sportu, show biznesu oraz medycyny.

MODEL II – INFORMACJA PUBLICZNA

W przeciwieństwie do modelu pierwszego, model informacji publicznej stawia na pozyskiwanie opinii publicznej tylko i wyłącznie przez szczere i prawdziwe informacje, nawet w momencie, gdy mogą mieć one negatywny wpływ na organizację, mogą być dla niej niekorzystne. Twórcą tego modelu jest Ivy Lee, którzy odrzucił podejście public should be damned i zmienił na public should be informed. Lee stworzył także własny kodeks Declaration of Principle. Zaznaczał, że PR ma służyć dobru publicznemu i jest nastawiony na otwartość. Twierdził także, że jeśli prawdziwe informacje firmy szkodzą jej, należy to zmienić.

Jego informacje prasowe były szczytem wiarygodności, podawał w nich, co nie było powszechną praktyką, kto je napisał i w czyim imieniu. W swoim działaniu kierował się nie badaniami, ale intuicją, która dwukrotnie go zawiodła – w przypadku promocji III Rzeszy i ZSRR.
                                                                                          
                                                                                     Źródło: wikipedia.org (art. Public Relations)

Na dzień dzisiejszy, model informacji publicznej używany jest w agencjach rządowych, sporadycznie w agencjach non-profit, podczas kampanii informacyjnych, a także w informacjach kulturowych. Z medycznej strony natomiast, używany jest w celu popularyzacji informacji organizacyjnych tj. godziny funkcjonowania, rodzaj świadczonych usług oraz dane kontaktowe.

MODEL III – DWUKIERUNKOWY ASYMETRYCZNY

Podstawowym zadaniem w tym modelu jest przekonanie opinii publicznej do przyjęcia punktu widzenia organizacji. Prowadzone są badania opinii publicznej, a media są pod stałą kontrolą. Swój udział mam tutaj także manipulacja. Organizacja ukazuje tylko te cechy, które społeczeństwo chce zobaczyć, te, które odbierze najlepiej. Edward Bernays uważał, że PR może służyć dobru publicznemu, jeżeli przekonuje się ludzi do tego, co i tak jest zgodne z ich interesem, a organizacja zmienia się wraz z wymaganiami publiczności (źródło: wikipedia.org; art. Public Relations). Aby jednak przekonać publiczność do swoich racji, organizacja musi dobrze poznać jej potrzeby i je zaspokoić, o czym przekonywali Hill i Knowlton.Obecnie model stosowany jest przez przedsiębiorstwa i doradców PR.

MODEL IV – DWUKIERUNKOWY SYMETRYCZNY

Podstawą jest, opierający się na słuchaniu, a nie na przekazywaniu informacji, dialog. Organizacja dopasowuje się do oczekiwań otoczenia redukując negatywne cechy. Zgodnie z zasadami tego modelu specjaliści PR chcą jak z najlepszej strony przybliżyć społeczeństwu stanowisko firmy i odwrotnie. Aby sprawdzić efekt wyżej wymienionych badań prowadzi się badania oceniające. Finalnie ma być tak, że obie strony będą mogły zrealizować swoje interesy.  Model ten dosyć rzadko spotykany jest w dzisiejszych czasach.

Zastosowany przez Gruniga i Hunta podział jest czystym przykładem na to, że określone wiele lat temu formy działania, używane są dziś i używane będą nadal, mimo tego, że PR XXI wieku znacznie różni się od tego XIX wiecznego.

Brak komentarzy: