piątek, 28 marca 2014

"Color Sells...and the 'Right' Colors Sell Better!"

Dla sprzedawców zakupy to sztuka perswazji. Chociaż istnieje wiele przeróżnych czynników, które wpływają na to co kupują konsumenci to jedną z największych ról odgrywają bodźce wzrokowe, a dokładniej kolor. Podczas wprowadzania do obrotu nowych produktów producenci doskonale wiedzą, że barwa ma duże znaczenie podczas wyboru danego towaru przez konsumenta.
Uważa się, ze kolor zwiększa popularność danej marki o 80 % co wiąże się bezpośrednio z zaufaniem konsumentów. Jest on jedną z najbardziej zaawansowanych metod projektowania.
Czy kiedykolwiek ktoś zastanawiał się nad tym dlaczego Facebook jest niebieski? Według gazety The New Yorker, powód jest prosty: To dlatego, że Mark Zuckerberg jest daltonistą, czyli nie rozróżnia barwy czerwonej i zielonej. Oznacza to, że niebieski to kolo, który Mark widzi najlepiej. Sam tłumaczy to następująco: "Niebieski kolor jest dla mnie najbogatszą barwą. Widzę wszystkie jego odcienie."


http://www.codingforart.com/color-palettes/

Należy pamiętać jednak, że barwy, które "działają" w Ameryce Północnej czasem różnią się od tych, które "działają" np w Indiach.

Badania prowadzone przez Shun Yin Lam, June Campbell i Color Marketing Group wykazały, że:
1% kupujących kieruje się dźwiękiem  lub zapachem
6% kieruje się teksturą
93% wyglądem

85% klientów uważa, ze podstawowym powodem dlaczego kupują dany produkt jest kolor.

Badania te obejmowały również charakterystykę poszczególnych kolorów i sposób ich wykorzystywania, przykładowo:

ŻÓŁTY - optymistyczny, młodzieńczy, często wykorzystywany do zwrócenia uwagi na witryny sklepowe

CZERWONY - powoduje szybsze bicie serca, wykorzystywany przy wyprzedażach 

NIEBIESKI - stwarza poczucie zaufania i bezpieczeństwa, wykorzystywany w bankach i biznesie 

ZIELONY - związany z majątkiem, posiadaniem, wykorzystywany do relaksu w sklepach

POMARAŃCZOWY - agresywny, wzywa do działania, wykorzystywany do napisów typu subscribe albo buy 

RÓŻOWY - romantyczny, kobiecy, używany w produktach dla kobiet i młodych dziewczyn

CZARNY - elegancki, mocny, wykorzystywany przy produktach luksusowych 

PURPUROWY - wykorzystywany często przy kosmetykach, szczególnie przy produktach anti - aging 

Kolory mają też zdolności do przyciągania określonego typu konsumentów:
1. Czerwono-pomarańczowy, czarny, ciemnoniebieski - przyciągają impulsywnych klientów, szczególnie w fast foodach, centrach handlowych z ubraniami, wyprzedażach 
2. granatowy, niebiesko-zielony - przyciągają bardziej zamożnych klientów, szczególnie w bankach i dużych sklepach towarowych
3. Różowy, błękitny, różany - przyciągają tradycyjnych nabywców, szczególnie w sklepach z ubraniami

Kolor jest formą komunikacji niewerbalnej i ważną częścią naszego codziennego życia. Bazowe kolory wywołują emocje, które były hodowane od urodzenia i różnią się w zależności od wieku, lokalizacji geograficznej i płci (np. niebieski dla chłopców, różowy dla dziewczynek). Kolor wpływa na nasze nastroje i uczucia, a badania sugerują, że ma on wpływ fizyczny, jak również, oddziaływanie na hormony, które kontrolują nasze emocje. Zastosowanie teorii koloru jest jednym z najbardziej zaawansowanych metod tworzenia oddziaływania na klientów.  


Brak komentarzy: