Promocja sprzedaży
Promocja sprzedaży to rodzaj takiego działania, które ma na
celu zwiększenie sprzedaży produktu. Osiąga się to poprzez dodanie czegoś
„super, extra, fantastycznego, nadzwyczajnego i wyjątkowego” zarazem. Produkt
zostaje w ten sposób wyróżniony i uatrakcyjniony. W czasie trwania akcji
promocyjnej można zauważyć szybki wzrost sprzedaży, ale też szybki spadek zaraz
po jej zakończeniu. Promocja sprzedaży może być kierowana do:
Nabywców produktów;
Pośredników handlowych;
Personelu firmy.
http://www.kaufland.pl |
Promocja konsumencka
Promocja konsumencka jest skierowana do nabywców produktów.
Firmy w ten sposób chcą między innymi zwiększyć swoje obroty, sprzedać
nagromadzone w magazynach zapasy, podnieść sprzedaż jakiegoś produktu, etc. Narzędziami
tej promocji są najczęściej:
Kupony rabatowe – uprawniają do korzystania z
cen promocyjnych np.: w restauracjach McDonald’s;
Obniżki cen – czyli po prostu obniżenie cen
produktów;
Próbki – małe, bezpłatne ilości produktów
rozdawane potencjalnym nabywcom ;
Premie – możliwość zakupu innego produktu po
obniżonej cenie (np.: przy zakupie dwóch par butów, trzecia para za 50% ceny);
Konkursy – wiążą się z uzyskaniem nagrody np.:
za wymyślenie hasła reklamowego;
Loterie – stwarzają możliwość wygrania czegoś w
wyniku losowania;
Opakowania premiowe – to nic innego jak oferta
zwiększonej ilości produktu po normalnej cenie (np.: 30% jogurtu gratis, dwa
kartony mleka w cenie jednego).
https://www.mcdonalds.pl |
Promocja handlowa
Promocja handlowa, kierowana do pośredników handlowych, ma
na celu m.in. pozyskiwanie nowych punktów sprzedaży. Przez takie działanie
można kształtować i utrzymywać dobre relacje z handlowcami. Metody stosowane w
promocji handlowej:
Darmowy towar – dostarczenie dodatkowego towaru
za zakupienie określonej ilości produktów (np.: za piętnaście kartonów szesnasty
gratis);
Premie – przyznawane są za wprowadzenie produktu
do punktu sprzedaży;
Konkursy – handlowcy mają szanse zmierzyć się ze
sobą np.: pod względem ilości sprzedanych produktów.
Promocja kierowana do personelu
Promocja kierowana do własnego personelu może pomóc w
kształtowaniu pozytywnych stosunków między kadrą a pracownikami. Takie
działania z pewnością usprawnią funkcjonowanie firmy, gdyż personel będzie
coraz bardziej zaangażowany np.: w sprzedaż. By osiągnąć jak najlepszy efekt
najczęściej stosuje się:
Konkursy – w których nagradzani są sprzedawcy
osiągający najlepsze wyniki;
Premie – najczęściej finansowe, ale mogą też być
rzeczowe.
Public Relations
Pewną odmianą promocji jest również Public Relations (co
dosłownie oznacza związki przedsiębiorstwa z jego otoczeniem). W przeciwieństwie do ww. rodzajów promocji, PR jest czynnością długotrwałą,
zaplanowaną i zorganizowaną. Podstawowym celem jest kreowanie reputacji firmy. Więc ważny jest nie tylko produkt, nie tylko
marka, ale całokształt działalności przedsiębiorstwa. Public Relations dzielimy
na:
Wewnętrzny – skierowany do pracowników,
właścicieli;
Zewnętrzny – prowadzony z myślą o klientach,
dostawcach, pośrednikach, ekspertach.
Żeby zewnętrzne działania PR odnosiły sukcesy, najpierw
trzeba skupić się na działalności wewnętrznej. Każdy szanujący się PR’owiec zna
powiedzenie: „Public Relations zaczyna się w domu”. Wyjaśnienie jest proste,
personel swoim postępowaniem tworzy obraz firmy, który przedostaje się na
zewnątrz.
2 komentarze:
fajne pozdro dzięki za pomoc
Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.
Prześlij komentarz