poniedziałek, 24 marca 2014

Promocja - pozareklamowe narzędzie

Promocja sprzedaży

Promocja sprzedaży to rodzaj takiego działania, które ma na celu zwiększenie sprzedaży produktu. Osiąga się to poprzez dodanie czegoś „super, extra, fantastycznego, nadzwyczajnego i wyjątkowego” zarazem. Produkt zostaje w ten sposób wyróżniony i uatrakcyjniony. W czasie trwania akcji promocyjnej można zauważyć szybki wzrost sprzedaży, ale też szybki spadek zaraz po jej zakończeniu. Promocja sprzedaży może być kierowana do: 
Nabywców produktów;
 Pośredników handlowych;
Personelu firmy.
http://www.kaufland.pl

Promocja konsumencka

Promocja konsumencka jest skierowana do nabywców produktów. Firmy w ten sposób chcą między innymi zwiększyć swoje obroty, sprzedać nagromadzone w magazynach zapasy, podnieść sprzedaż jakiegoś produktu, etc. Narzędziami tej promocji są najczęściej:
Kupony rabatowe – uprawniają do korzystania z cen promocyjnych np.: w restauracjach McDonald’s; 
Obniżki cen – czyli po prostu obniżenie cen produktów;
Próbki – małe, bezpłatne ilości produktów rozdawane potencjalnym nabywcom ;
Premie – możliwość zakupu innego produktu po obniżonej cenie (np.: przy zakupie dwóch par butów, trzecia para za 50% ceny);
Konkursy – wiążą się z uzyskaniem nagrody np.: za wymyślenie hasła reklamowego;
Loterie – stwarzają możliwość wygrania czegoś w wyniku losowania;
Opakowania premiowe – to nic innego jak oferta zwiększonej ilości produktu po normalnej cenie (np.: 30% jogurtu gratis, dwa kartony mleka w cenie jednego).

https://www.mcdonalds.pl

Promocja handlowa

Promocja handlowa, kierowana do pośredników handlowych, ma na celu m.in. pozyskiwanie nowych punktów sprzedaży. Przez takie działanie można kształtować i utrzymywać dobre relacje z handlowcami. Metody stosowane w promocji handlowej:
Darmowy towar – dostarczenie dodatkowego towaru za zakupienie określonej ilości produktów (np.: za piętnaście kartonów szesnasty gratis);
Premie – przyznawane są za wprowadzenie produktu do punktu sprzedaży;
Konkursy – handlowcy mają szanse zmierzyć się ze sobą np.: pod względem ilości sprzedanych produktów.

Promocja kierowana do personelu

Promocja kierowana do własnego personelu może pomóc w kształtowaniu pozytywnych stosunków między kadrą a pracownikami. Takie działania z pewnością usprawnią funkcjonowanie firmy, gdyż personel będzie coraz bardziej zaangażowany np.: w sprzedaż. By osiągnąć jak najlepszy efekt najczęściej stosuje się:
Konkursy – w których nagradzani są sprzedawcy osiągający najlepsze wyniki;
Premie – najczęściej finansowe, ale mogą też być rzeczowe.

Public Relations

Pewną odmianą promocji jest również Public Relations (co dosłownie oznacza związki przedsiębiorstwa z jego otoczeniem). W przeciwieństwie do ww. rodzajów promocji, PR jest czynnością długotrwałą, zaplanowaną i zorganizowaną. Podstawowym celem jest kreowanie reputacji firmy.  Więc ważny jest nie tylko produkt, nie tylko marka, ale całokształt działalności przedsiębiorstwa. Public Relations dzielimy na:
Wewnętrzny – skierowany do pracowników, właścicieli;
Zewnętrzny – prowadzony z myślą o klientach, dostawcach, pośrednikach, ekspertach.
Żeby zewnętrzne działania PR odnosiły sukcesy, najpierw trzeba skupić się na działalności wewnętrznej. Każdy szanujący się PR’owiec zna powiedzenie: „Public Relations zaczyna się w domu”. Wyjaśnienie jest proste, personel swoim postępowaniem tworzy obraz firmy, który przedostaje się na zewnątrz. 

2 komentarze:

Unknown pisze...

fajne pozdro dzięki za pomoc

Dominika Starańska pisze...

Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.