niedziela, 23 marca 2014

Najtrudniejszy pierwszy krok .. przeglądamy stare Polskie reklamy


Pierwsze reklamy telewizyjne w Polsce zaczęły powstawać w latach 80-tych i 90- tych i nie można ich z pewnością zaliczyć do nazbyt ambitnych. Mało chwytliwe hasła, przerażający głos lektora w tle do dziś wywołują dreszcz przerażenia. Koniec lat osiemdziesiątych i początek dziewięćdziesiątych to okres w którym w Polsce zaczęły powstawać pierwsze agencje reklamowe. Warto również wspomnieć, że do lat osiemdziesiątych w Polsce reklamowano tylko niektóre produkty, takie jak np. maszyny rolnicze i nawozy, książki czy radziecką prasę. Pierwszą reklamą okresu PRL-u był słynny Pruskolep, klasyka polskiej reklamy. 




Jako ciekawostkę można również  powiedzieć , że na początku w Polsce działało jedynie 12 agencji reklamowych , jednak z biegiem lat liczba ta zaczęła swój wzrost by już w roku 1999 osiągnąć liczbę ok 300. Obecnie w Polsce działa kilkanaście tysięcy agencji reklamowych co wyraźnie pokazuje jak wielki nastąpił postęp w dziedzinie reklamy w Polsce. Koniec lat 80-tych to więc czas kiedy reklama stawiała swoje pierwsze kroki na polskim rynku co wyraźnie przekładało się na sferę jakościową ówczesnych reklam, a więc mało chwytliwe hasła: "Ojciec... prać? " , " Tylko Lenor zamieni dzień prania w dzień wiosny ", " Ariel pranie nie tylko czyste ale czyste jak łza " , grafika pozostawiająca wiele do życzenia jaki i same pomysły na spoty mogą wywoływać nie lada przerażenie na twarzy współczesnego konsumenta. Zdecydowanie nie był to zbyt malowniczy okres w świecie polskiej reklamy, nie ma się co jednak dziwić ponieważ rynek był wtedy bardzo młody a wszystko zaczynało dopiero rozkwitać także reklama.



Reklama proszku do prania Pollena ( 1991 )

Lata dziewięćdziesiąte stały się przełomem. Wtedy właśnie firma ITI- Film Studio zaczęła produkcje pierwszych reklam. W reklamach coraz częściej pojawiali się Polacy i były to głównie produkcje polskie. Dzisiejsze reklamy to już coś zupełni innego, nowe technologie, coraz większe pojęcie o sferze reklamy wszystko to daje nie małe efekty, obecnie nasze polskie reklamy to coś czego bez wątpienie nie musimy się powstydzić. 


Reklama proszku Ariel z początku lat 90-tych: 



Reklama Blend a - med ( 1993 ) :



Brak komentarzy: