niedziela, 30 marca 2014

Rodzaje reklam cz.1

W dobie XXI wieku reklama atakuje nas z każdej strony i w każdy możliwy sposób. Czasem nie zdajemy sobie nawet sprawy, że w danym momencie jesteśmy wystawieni na jej działanie. Warto więc zwrócić uwagę na to, z jakiego rodzaju reklamami mamy styczność każdego dnia.

Mówiąc o reklamie, na myśl od razu nasuwają się środki masowego przekazu. Oczywiście jest to jak najbardziej słuszne skojarzenie, choć trzeba pamiętać, że nieco spłycające rzeczywistość. Przedstawię zatem kategorie według których można klasyfikować reklamy.

  • Reklama prasowa- gazety to najstarszy, dziś już odchodzący do lamusa środek komunikacji masowej. Mimo tego nadal są wykorzystywane przez reklamodawców. Ważne jest by czytelnik miał możliwość odróżnienia zwykłej treści od przekazu marketingowego. Niedopuszczalna jest sytuacja gdy artykuły dziennikarzy są przemieszane z reklamą. W tej sytuacji mielibyśmy do czynienia z kryptoreklamą, a stosowanie jej jest nieetyczne. Moim zdaniem reklama prasowa jest najmniej uciążliwa dla odbiorcy, ponieważ każdy komu nie odpowiada prezentowany przekaz handlowy może ominąć go i czytać wybrany fragment gazety.

  • Reklama radiowa- jak pokazują badania i sondaże, radio jest medium towarzyszącym. To znaczy, że ludzie słuchają danej rozgłośni podczas pracy, sprzątania czy jazdy samochodem. Włączony odbiornik jest niejako wypełniaczem ciszy, bez którego można się obejść. To sprawia, że uwaga słuchaczy nie stoi cały czas na tym samym poziomie. Reklamy w radiu są umieszczane przed i po serwisach informacyjnych, ponieważ wtedy wielu odbiorców wyostrza swój słuch, by zdobyć świeże wiadomości. W tym przypadku adresat jest zmuszony do wysłuchania bloku reklamowego. Nie może go pominąć tak jak czytelnik gazety.

  • Reklama telewizyjna- to nieodłączny element każdego wieczoru spędzonego przed telewizorem. Uciążliwe reklamy wydłużają oglądanie serialu, przez co widz traci nie godzinę, ale znacznie więcej czasu, ponieważ tak jak słuchacz radia, musi przeczekać przerwę w nadawaniu programu. Coraz popularniejsze staje się zjawisko lokowania produktów w przekazach telewizyjnych. W filmach i serialach eksponowane są konkretne marki, które sponsorują daną produkcję. Widz zatem jest nieustannie narażony na działanie reklamy, często o tym nie wiedząc. Nie każdy bowiem zwraca uwagę na napis informujący, że audycja zawiera lokowanie produktu.

  • Reklama internetowa- powstanie sieci internetowej stworzyło nie tylko nową sferę służącą do komunikacji społecznej, ale również wiele niewykorzystanej przestrzeni, którą wkrótce zajęli reklamodawcy. Twórcy reklam otrzymali nowe pole do popisu, które świetnie wykorzystują do dziś. Każdy internauta zetknął się nie raz z wyskakującym okienkiem, którego nijak nie potrafił zamknąć. Czasem trzeba się naprawdę nieźle natrudzić, by znaleźć magiczny krzyżyk zamykający komunikat. W wirtualnej przestrzeni są jednak również takie reklamy, których nie można wyłączyć. Tak jest m.in. na stronie youtube.com gdzie prezentowane filmiki są poprzedzane obowiązkowymi spotami.



Brak komentarzy: