Zdaniem psychologów
nastrój w jakim się znajdujemy, ma ogromny wpływ na to jak
postrzegamy otaczający nas świat. Świat, w którym również
docierają do nas reklamy. Warto zastanowić się nad tym jak nasze
samopoczucie wpływa na ocenę reklamowanych towarów i usług.
Alice Isen w 1987
roku przeprowadziła badania dotyczące nastroju. Wprowadziła w
dobry nastrój losowo wybraną grupę klientek supermarketu wręczając
im niespodziewanie drobny upominek. Po paru chwilach do kobiet
podchodził ankieter i zadawał pytania związane zupełnie z czymś
innym, np. z używaniem samochodów. Te same pytania zadawano grupie
osób, które nie otrzymały wcześniej żadnego prezentu. Jak się
okazało, pierwsza grupa była bardziej zadowolona z działania
swoich samochodów, aniżeli druga. Z tego badania można wyciągnąć
wniosek, że drobne upominki wprawiły ankietowanych w dobry nastrój.
Kolejne ciekawe
badanie przeprowadził Jean – Charles Chebat. Wyświetlał części
swoich pracowników smutny film, a części wesoły. Tym samym
wprowadzał ich w negatywny i pozytywny nastrój. Następnie
wyświetlił wszystkim scenę obsługi klienta w banku, podczas
której pracownik na chwilę opuszcza okienko i zostawia petenta
samego. Ludzie wprowadzeni w pozytywny nastrój lepiej ocenili
sprawność obsługi, niż pozostali, wprowadzeni w negatywny
nastrój.
Zapamiętywanie
treści reklam jest lepsze przy nastroju pozytywnym, ponieważ wtedy
organizm „wie”, że wszystko jest dobrze i nie trzeba niczego
zmieniać. Gorzej jest jeśli odbiorca ma zły nastrój, ponieważ
wtedy chce się pozbyć tego dyskomfortu i nie skupia uwagi na
prezentowanych treściach. Widz może być również w neutralnym
nastroju. Wtedy analizuje na spokojnie wszystkie „za” i
„przeciw”, chłodno rozważa zakup towaru lub skorzystania z
usługi.
Istotnym elementem
każdej reklamy jest muzyka. Jeśli jest to muzyka lubiana prze
odbiorcę, wtedy taka osoba lepiej zapamięta przekaz reklamowy, a
także chętniej kupi reklamowany produkt. Często jest tak, że
kojarzymy muzykę z daną reklamą, ale nie znamy jej tytułu.
Jakie emocje może
wywoływać reklama? Wiadomo, że pozytywny przekaz pozwala
zapamiętać reklamę. Jednak zdarzają się też reklamy, które
wywołują uczucie lęku i strachu. Są to wszystkie reklamy agencji
ubezpieczeniowych, które mówią: Twój dom, samochód może się
spalić, zostać obrabowany – ubezpiecz je! Emocjami, które
pojawiają się w reklamie są również wstyd i poczucie winy,
ponieważ są one bardzo osobistymi emocjami. Jeśli przekaz
reklamowy wywołuje u nas tego typu zachowania, robimy wszystko aby
je zniwelować.
Humor w reklamie
sprawia, że reklama mocniej przyciąga uwagę odbiorców i są oni
chętniejsi do zakupu. Oczywiście musi być on dobrze wyważony i
dostosowany do grupy, do której jest kierowana, bo jak wiadomo,
każdy ma inne poczucie humoru. Dla jednej osoby reklama może być
zabawna, drugą może zaś urazić. Poprzez taki zabieg, między
nadawcą a odbiorcą tworzy się pewna więź emocjonalna. Ludzie
lubią rozrywkę i tego typu przekazy dobrze do nich docierają, a
także przynoszą zamierzony przez nadawcę cel.
2 komentarze:
Akurat jeśli chodzi o same emocje to jak najbardziej ważne jest to, aby poruszyć odbiorcę naszej reklamy. Ja również całkiem niedawno czytałem o wykorzystaniu influencerów do reklamy http://dochodmarzen.pl/kim-jest-influencer-i-na-czym-polega-influencer-marketing/ i muszę przyznać, że jest to bardzo fajna sprawa.
Wybór odpowiedniej agencji reklamowej to klucz do sukcesu każdej firmy. Wielu przedsiębiorców decyduje się na współpracę z https://haiku.com.pl/, gdzie znajdują kompleksowe usługi reklamowe. Agencja ta specjalizuje się w tworzeniu unikalnych strategii marketingowych, które pomagają firmom zwiększyć swoją widoczność w sieci.
Prześlij komentarz