Kobiety w reklamach są nadal przedstawiane jako
panie domu i mamy. Ma to związek ze skojarzeniami nasuwanymi przez
stereotypy dotyczące płci. Delikatna, słaba, zależna, opiekuńcza
– oto kilka przykładów cech składających się na stereotypową
kobietę. Taki obraz wciąż jest obecny w mediach, a co za tym
idzie, także w reklamie. Czy takie
patrzenie na kobietę jest krzywdzące? Z pewnością. Ale
specjaliści od marketingu nadal używają tego obrazu w przekazach
reklamowych. Dlaczego nadal tak się dzieje?
Badania przeprowadzone w latach osiemdziesiątych przez T.L. Ruble'a
pokazały, że społeczeństwo pomimo zmian kulturalnych,
gospodarczych i technologicznych w ten sam sposób odbiera stereotypy
dotyczące płci. Obecnie prowadzone badania także potwierdzają tą
tezę.
Reklamy samochodów, które są kierowane. Badanie przeprowadzone
przez Magdalenę Grabowską z Instytutu Psychologii w Bydgoszczy
miało na celu zbadać czy kobiety zgodnie ze stereotypami większą
uwagę zwracają na reklamy biżuterii, żywności i artykułów
gospodarstwa domowego, a mężczyźni na reklamy elektroniki i
samochodów. Ciekawostką jest, że kobiety biorące udział w
podobnym badaniu w Wielkiej Brytanii uznały, że reklamy środków
czystości pokazujące kobietę jako „kurę domową” są równie
krzywdzące jak te, w których wyidealizowane ciało kobiety, jako
obiekt seksualny miało przyciągać uwagę. Badane panie odpowiadały
w taki sam sposób bez względu na to czy na co dzień zajmowały się
domem czy robiły karierę zawodową.
Wynik badania przeprowadzonego w Polsce pokazał, że kobiety
preferują reklamy samochodów z udziałem kobiet jako kierowców –
silna i niezależna kobieta i samochód dostosowany do jej potrzeb.
Nie, jak można było oczekiwać biorąc pod uwagę kwestie
stereotypów, wybrały reklamy samochodu ukazywanego w towarzystwie
całej rodziny, ani prowadzonego przez mężczyznę. Kobiety wolą
samochód, który jest wygodny dla pań i reklamę, która taką
cechę samochodu pokazuje. Jednym słowem, kobiety przeciwstawiają
się stereotypom w reklamie i nie dają się nabrać na sztuczki.
Role płci obecnie zmieniają się w naszym społeczeństwie, ale
stereotypy jeszcze nie znikają. Według starej prawdy największą
moc perswazyjną mają przekazy, które płyną od osób podobnych do
odbiorców reklamy. To stoi w sprzeczności z częścią
dotychczasowych ustaleń. Polskie kobiety wolą gdy samochód
reklamuje kobieta, ale środki czystości już niekoniecznie. Na
szczęście, nawet w polskich mediach, coraz częściej widać
reklamy produktów, których reklamowanie dotychczas przypadało
paniom:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz