Najważniejsze przed podjęciem decyzji technicznych dotyczących reklamy powinno być odpowiedzenie na pytanie: „Jakie miejsce zajmie reklama w ogólnej strategii promocji danego przedsiębiorstwa?” Określenie miejsca
reklamy wśród elementów strategii promocyjnej firmy ma zasadniczy
wpływ na podział budżetu promocyjnego. Kolejnym etapem jest
ustalenie celów reklamy i jej adresatów. To odbiorcy decydują o
wyborze odpowiedniego medium. Decyzje w zakresie doboru grupy
docelowej związane są ze strategią segmentacji prowadzoną przez
przedsiębiorstwo. Od tych decyzji ściśle uzależniony jest także
budżet reklamowy oraz dobór treści reklamy. Treści i przede
wszystkim media wpływają z kolei na wybór odpowiedniej formy
przekazu reklamowego. Wielkość budżetu limituje często
wykorzystanie mediów reklamowych. Następnym etapem jest koordynacja
działań reklamowych w ramach kampanii. Kolejnym i ostatnim – etap
badań skuteczności i efektywności reklamy. Wyniki tego stadium
mają wpływ na dalsze decyzje, dotyczące etapów tworzenia innych
reklam.
Powyższe etapy
można przedstawić w formie tzw. 6M reklamowych:
1M (MISSION) –
wybór celów reklamy
2M (MARKET) –
określenie adresatów reklamy
3M (MONEY) –
ustalenie budżetu reklamy
4M (MESSAGE) –
dobór treści reklamowych
5M (MEDIA) – wybór
mediów reklamowych
6M (MEASUREMENT) –
badanie skuteczności reklamy
Niestety, często utożsamia się promocję jedynie z reklamą, nie pozostawiając miejsca dla innych jej elementów. Skuteczniejsze jest jednak kompleksowe promowanie firmy i jej oferty, tym bardziej, że szereg pozareklamowych działań promocyjnych, a szczególnie public relations, przedsiębiorstwa stosują na co dzień, nie kojarząc ich w jakikolwiek sposób z promocją. Wynika z tego brak spójności działania i jednolitej koncepcji tworzenia wyobrażenia o firmie i jej produktach.
1 komentarz:
Takie rzeczy są na pewno ważne, ale na dzień dzisiejszy moim zdaniem również warto jest w ogóle wiedzieć jak należy prowadzić social media. Doskonale o tym napisano w https://www.excelo.pl/marketing/jak-prowadzic-social-media i fajnie jest znaleźć chwilę aby się z tym tekstem zapoznać.
Prześlij komentarz