Przypominając
z poprzedniego tekstu: Do etapu drugiego tworzenia reklamy, czyli
PRODUKCJI- ZDJĘĆ zalicza się tylko dwa następujące wyróżniki:
sceny trudne oraz lidera na planie. Jest to przeważnie najkrótszy
etap w realizacji filmu reklamowego, od którego jednak najwięcej
zależy. Każdy dzień zdjęciowy musi być bardzo precyzyjnie
zaplanowany. Praca powinna odbywać się zgodnie ze wcześniejszym
dziennym planem. Jeśli się tak nie udaje, należy pamiętać, że
każda nadgodzina na planie kosztuje więcej niż każda poprzednia.
Sceny
trudne
Do
trudniejszych scen zalicza się głównie te wymagające udziału
przykładowo dzieci, dużej liczby osób, statystów, zwierząt, jak
również te wymagające udziału kaskaderów przy niebezpiecznych
scenach. Należy pamiętać, iż dzieci są w stanie pracować na
planie dużo krócej niż osoby dorosłe. Czas ten określony jest
przez szczegółowe przepisy i dostosowywany jest do wieku
najmłodszych. Co więcej, dzieci wymagają specjalnego traktowania,
to znaczy trzeba mieć do nich wyjątkowe podejście ze względu na
różnicę w przeżywaniu określonych scen- inaczej pewne rzeczy
odbiera dziecko, a inaczej dorosły. Dlatego też do filmów z
dziećmi wybiera się reżyserów mających już doświadczenie w
takich przedsięwzięciach. Do pozostałych elementów, które
wchodzą w skład trudnych scen trzeba zaliczyć pogodę
podczas ujęć na zewnątrz studia oraz oczywiście wspomniane już
wcześniej efekty specjalne. Wszystko to sprawia, że czasem
nakręcenie pozornie łatwej do zrobienia, np. 30-sekundowej reklamy
to często tak naprawdę kilka dni ciężkiej pracy na planie.
Lider
na planie
Czyli
kto tak naprawdę na owym planie rządzi? Warto sobie zadać i
sumiennie odpowiedzieć na to pytanie jeszcze zanim na dobre zacznie
się produkcja. Wiele osób, wiele pracy, wiele emocji, dlatego tak
ważna jest współpraca, nawet w sytuacjach kryzysowych. Warto
również i wtedy opanować owe emocje na rzecz zgodnej i owocnej
komunikacji. Przechodząc
do konkretów: komunikować się z aktorami powinien tak naprawdę
jedynie reżyser, ponieważ inne zachowanie może zakończyć się
niepotrzebnymi spięciami, co więcej może spowodować opóźnienia
w produkcji, a co za tym idzie źle wpłynąć na efekt końcowy.
Oczywiście wszystkie wątpliwości, jakie mogą się nasunąć w
trakcie tworzenia reklamy, należy najpierw wyjaśnić z agencją,
producentem i reżyserem- jeszcze na planie! Aby o niczym nie
zapomnieć i aby każdy z osobna wiedział, na jakim etapie pracy się
znajduje, na planie wiesza się wydrukowany papier, tak zwany
shootingboard. Kierownik planu ma za zadanie skreślenie
każdego kolejnego ujęcia, które już zostało zrealizowane.
Do
etapu trzeciego, czyli POSTPRODUKCJI, zalicza się montaż offline,
kolaudację, obróbkę negatywu i transfer oraz kolorkorekcję.
Postprodukcja to natomiast
te wszystkie czynności, którym poddaje się nagrany już materiał,
aby uzyskać finalny efekt, gotowy do emisji na antenie.
Obróbka negatywu i transfer
Wywołanie negatywu jest konieczne
o tyle, o ile zdjęcia zrealizowano za pomocą kamery na taśmie
światłoczułej. Polega on przede wszystkim na obróbce chemicznej-
to znaczy na wywołaniu taśmy filmowej. Później wystarczy
zeskanować każdą klatkę owego negatywu do pliku cyfrowego. W
przypadku kamery otrzymujemy natychmiast materiał w postaci plików.
Kolorkorekcja
Najprościej
mówiąc jest to po prostu kolorowanie filmu. Za pomocą specjalnego
sprzętu nadaje się obrazowi ostateczny kształt, kolor itp. Sprzęt
ma wiele możliwości, na przykład pozwala na doświetlanie ciemnych
partii obrazu, przyciemnianie jasnych. Takie podstawowe funkcje są
zawsze przydatne i potrzebne. Montaż online to ostatni już etap
pracy nad całym obrazem. W jego trakcie spot uzyskuje finalny
charakter. Prace nad dźwiękiem z kolei, mogą trwać nawet przez
cały proces postprodukcji, jednak ostatnie poprawki robi się już
na sam koniec, czyli po zaakceptowaniu online’u. Należy pamiętać,
że jakiekolwiek niezgranie wiąże się z kolejnymi kosztami
produkcji, niepotrzebnymi swoją drogą.
Montaż
offline
Na
tym etapie reżyser wraz z montażystą wybierają najlepsze ujęcia
spośród wszystkich zarejestrowanych, po czym układają je we
właściwie im przydzielonej kolejności. Czasami powstaje nawet
kilka wersji spotu, z których agencja i jej klient mogą wybrać ową
finalną. Ważne jest to, że po zaakceptowaniu przez klienta
offline’u każda kolejna zmiana wiąże się oczywiście z
dodatkowymi kosztami, dlatego tak ważny jest na każdym etapie pracy
odpowiedni harmonogram, którego muszą się trzymać wszyscy.
Przeważnie montaż offline przedstawia się do zatwierdzenia już z
podłożoną muzyką i lektorem.
Kolaudacja
Czyli
po prostu moment ostatecznego zatwierdzenia filmu przez klienta.
Powinna ona odbyć się w studiu postprodukcyjnym, wyposażonym w
odpowiednie, specjalistyczne monitory i sprzęt odsłuchowy, tak aby
efekt był idealnie widziany oraz słyszany. Może się to też odbyć
w innych warunkach, ale klient i tak uprzednio musi zatwierdzić film
na specjalistycznym sprzęcie.
Dzieje się tak dlatego, że każdy monitor komputerowy czy telewizor domowy pokazuje inaczej kolory, kontrast barw itp. Dlatego bez obejrzenia obrazu na odpowiednim monitorze i odsłuchania dźwięku na odpowiednich słuchawkach nie da się ocenić ostatecznie, czy udało się otrzymać upragniony efekt.
Cały proces produkcji filmu reklamowego kończy się zgraniem
taśm emisyjnych. Może być też wykonaniem plików emisyjnych albo
wykonaniem kopii kinowej, jeśli planuje się spot wyświetlać w
kinie.Dzieje się tak dlatego, że każdy monitor komputerowy czy telewizor domowy pokazuje inaczej kolory, kontrast barw itp. Dlatego bez obejrzenia obrazu na odpowiednim monitorze i odsłuchania dźwięku na odpowiednich słuchawkach nie da się ocenić ostatecznie, czy udało się otrzymać upragniony efekt.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz