Co
tydzień chodzę na większe zakupy spożywcze, nie jest to jeden z
moich ulubionych obowiązków domowych, tak więc staram się
ograniczyć czas spędzany w supermarkecie do minimum. Skutkuje to
tym że produkty które trafiają do mojego koszyka nie są ani
najtańsze, ani najlepsze z dostępnej oferty. Często decyzja zapada
w przeciągu ułamka sekundy, a powodem jej podjęcia jest jedna z
wydawać by się mogło najbłahszych rzeczy: OPAKOWANIE.
Jako klient kupuję "wzrokiem" i sięgam po atrakcyjniejsze oraz przyciągające uwagę produkty. Jak wykazują badania nie jestem wyjątkowym typem konsumenta, ponieważ wbrew pozorom to nie cena determinuje nasze zakupy w większości przypadków, a właśnie opakowanie. Wszyscy lubimy prezenty, a atrakcyjnie opakowanie produktu jest dla nas wartością dodaną, która zamienia zakupioną rzecz w prezent i pozwala poczuć nam się wyjątkowo.
Pudełko jest najtańszą formą reklamy. Jego podstawową i najważniejszą funkcją jest ochrona produktu, ale tekst i obraz na nim umieszczony bardzo skutecznie przyciągają uwagę. Zdarza się, że opakowanie jest dużo droższe od samego produktu, ale możemy przyjąć, że w czasach kiedy kupujemy wiele produktów (nawet spożywczych) przez internet lub w samoobsługowych sklepach pełni ono również funkcję sprzedawcy.
Opakowanie jest w stanie kreować wizerunek produktu, a przez to całej marki. Różnicuje ono również produkty tego samego typu. Krem w ekskluzywnym pudełeczku wydaje nam się automatycznie lepszy i jesteśmy skłonni zapłacić za niego więcej niż za krem owinięty w szary papier z logo firmy. Chociaż proekologiczne opakowania są jak najbardziej mile widziane. Nastał czas w którym klienci uwielbiają ekologiczny papier, ekologiczne torby i wszystko co biodegradalne jest w stanie podbić serca szerszej publiczności przyczyniając się również do kształtowania dobrego wizerunku odpowiedzialnej marki.
Tak
więc czy klienci, urzeczeni wspaniałym opakowaniem zaczną kupować
badziewie? Na szczęście nie do końca. W chwili, w której klient
spróbuje pięknie opakowanego produktu, głównym wyznacznikiem jego
dalszych decyzji nie będzie już samo opakowanie, ale ocena produktu
jako takiego. Atrakcyjnie zaprojektowane opakowanie może niekiedy
skłonić ludzi do jednorazowego kupna bubla, ale napewno nie sprawi,
że przyzwyczają się do jego kupowania.
Największe wyzwanie stojące przed projektantami kreatywnych opakowań to stworzenie produktu, który łączyłby w sobie użytkowość i atrakcyjną formę. W designie królują teraz tendencje minimalistyczne, więc ważne jest aby forma nie była przesadzona i nawiązywała do pochodzenia lub przeznaczenia produktu. Spójność pomiędzy właściwym produktem a opakowaniem jest kluczowa, ponieważ klient jest w stanie instynktownie wyłapać najmniejsze nawet nieścisłości w tej kwestii i zniechęcić się do danej marki.
Oto kilka przykładów bardzo ciekawych rozwiązań jeżeli chodzi o opakowania różnych produktów:
Miód firmy Made by bees
Torba na zakupy zachęcająca do ćwiczeń
Wielofunkcyjne butelki Coca-Coli
Witaminy dla dzieci
Opakowanie serów
Ciasteczka Bla Bla Bla
Uchwyty z papierowej torby przekształcają się w kartonowe wieszaki
Masło z wieczkiem, które od razu służy jako nożyk do smarowania
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz