
Reklamy posługują się specyficznym językiem. Copywriterzy korzystają z wielu środków języków tak jak i poeci. Jednak środki te mają kompletnie inne znaczenie w poezji i w reklamie.
Dlatego możemy tu wyróżnić pojawiające się zwroty językowe takie jak: anafora np. „tylko u nas”, peryfraza, czyli zastąpienie wyrazu przez szereg innych określeń np. „Żel pod prysznic FA- podaruj sobie odrobinę luksusu” oraz metonimii, czyli zastąpienia w tekście reklamy właściwego słowa innym wyrazem pokrewnym , np. „Uroda” zamiast „krem”. Często używane są również przymiotniki i rzeczowniki w formie emocjonalnej, np. niebo, smak, nowoczesny, luksusowy, a składnia przekazu reklamowego wyrażana jest w formie równoważników np. ,,Jacobs- królowa kaw".

Język reklam możemy podzielić na kilka kategorii m. in.:
komplementowanie np. wykorzystanie takich oto wypowiedzi: ,, Jak pięknie dziś wyglądasz?”,
solidaryzowanie się z potrzebami odbiorców np. ,, Masz już dość tych plam?”,
powołanie się na autorytety np. „Polskie towarzystwo stomatologiczne zaleca Blend-a-med””,
upodabnianie treści reklamowych do sentencji, np.„Dłuższe życie każdej pralki to Calgon”,
wykorzystywanie nierealnych przypuszczeń np. „Twój kot kupowałby Whiskas?”,
zastosowanie uniwersalnych haseł, używanych przez konsumentów na co dzień np. „A świstak siedzi i zawija je w sreberka”,
posługiwanie się trybem rozkazującym np. „Loreal- jesteś tego warta”,
słownictwo nacechowane emocjami np. „Tchibo. Podaj to, co najlepsze”,
W dzisiejszych czasach język reklam jest cały czas urozmaicany ciągle to o nowe wyrażenia, frazeologizmy i słowa. Tworzy nam anonimowym odbiorcom magiczny świat, podsycający naszą wyobraźnię. Jest barwny, krótki i łatwy do zapamiętania. Działa na naszą podświadomość, a przede wszystkim uderza w nasze najmniejsze pragnienia. Można stwierdzić, że slogany stają się częścią własności narodu, dlatego to coraz częściej są zapamiętywane i powtarzane.
Źródła:
http://portalwiedzy.onet.pl/93923,,,,jezyk_reklam,haslo.html
http://pl.shvoong.com/social-sciences/795213-j%C4%99zyk-reklamy-cz-ii/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz