http://www.mijnleuven.be/uploads/images/thumbs/510/230/C/trendwatcher_idkijker.jpg
Kim tak naprawdę są trendwatcherzy i co sprawia, że na rynku jest coraz to większe zapotrzebowanie na osoby
specjalizujące się w tej dziedzinie ?
Trendwatcher zajmuje się prognozowaniem w oparciu o badania i
raporty, które uwzględniają 3 podstawowe wskaźniki : ekonomię, socjologię i
demografię. Do jego zadań należy również monitorowanie i analizowanie rynku, a
także budowanie strategii marek. Na podstawie obserwacji potrafi prognozować
zmiany, które nastąpią tak naprawdę w każdej dziedzinie życia, m.in. w modzie, designie,
zachowaniu czy w technologiach.
Monitorowanie
i analizowanie trendów stanowią jedynak tylko połowę pracy, druga część to
rozpoznanie wartości i przetłumaczenie ich na potrzeby klientowi i ich biznesu.
Jest to proces długoterminowy, zajmuje kilka lat. Należy jednak najpierw zrozumieć
pojęcie trendu, aby móc zrozumieć
ten proces. Trend to nie tylko świat mody i kolorowych magazynów wnętrzarskich,
są to również trendy konsumenckie i trendy rozwoju biznesu. Zanim dany produkt
dotrze do działu marketingu, najpierw w dziale rozwoju i strategii musi powstać
jego wizja, kolejne etapy stanowią koncepcje, projektowanie, prototypowanie,
prace inżynierskie, aż do momentu produkcji.
http://img.koreatimes.co.kr/upload/news/07241601.jpg
Każdy
trendwatcher, aby móc pracować w zawodzie, tak naprawdę musi sam sobie stworzyć
indywidualny plan działania. Dzięki zbieraniu przemyśleń, przedmiotów, skrawków
artykułów, dokumentów, obserwacji i głębokiej
analizie wyznaczają zmiany i kierunki, na których budują swoje prognozy na
przyszłość. Należy jednak wspomnieć, że do zadań trendwatchera nie należy
tworzenie trendów, tym zajmuje się już odrębna grupa ludzi tzw. trendmakerzy
Zawód
trendwatchera polega na łączeniu różnych
strzępów informacji, które razem tworzą spójną całość. Duży wpływ na zgromadzenie
tych informacji ma wysoko rozwinięta komunika i sieć znajomości; jednak same znajomości
tu nie wystarczą. Główne źródła
informacji o tzw. megatrendach w takich dziedzinach jak: ekonomia, polityka, zjawiska
społeczne, rozwój technologii czy zmiany środowiska stanowią profesjonalne
konferencje i seminaria. Do lektury codziennej należą natomiast m.in takie tytuły
jak : „Business¬Week”, „Newsweek”, „Times”, „International Herald Tribune”,
„Financial Times”,a także raporty Unii Europejskiej oraz wiele blogów i stron
internetowych. Ważne źródło informacji o trendach długoterminowych stanowią
także materiały z badań kosmiczno lotniczych (NASA / ESA, Airbus i Boeing),
innowacje ze świata sportu zawodowego (olimpiady, mistrzostwa świata), a także nowości
w technologiach wojskowych (armia amerykańska i brytyjska). Oprócz
tego współczesne media społecznościowe ułatwiają trendwatcherom research i
bycie na bieżąco. Dzięki Instagramowi wyłapują popularne hashtagi, a wszelkie
powtórzenia i podobieństwa wykorzystuję do swojej pracy.
http://www.spotlighteffect.nl/wp-content/2009/04/download.jpg
Główny obiekt obserwacji trendwatcherów stanowi
rozwijająca się klasa średnia. Są to
ludzie młodzi, aktywni zawodowo, mający otwarty stosunek do nowości na
rynku. Jednak nie są oni jedynym celem obserwacji. Trendwatcherów interesują
również ludzie starsi, ponieważ obecnie to właśnie oni posiadają najwięcej
pieniędzy, które śmiało zainwestują w
innowacje.
http://jpnettles.com/wp-content/uploads/2012/12/trend.jpg
Tak naprawdę prognozowanie trendów nie jest nowym
zjawiskiem. Wszystko zaczęło się od NellyRodi, która już w latach 60’ 70’ zajmowała się prognozowaniem, a od roku
1985 prowadzi najbardziej znane francuskie biuro trendów.
Obecnie za najbardziej rozpoznawalne biuro trendów na świecie można uznać Promostyl .
Zawód
ten do niedawna był kompletnie nie znany w
Polsce. Wraz z upływającym czasem tematyka prognozowania trendów zaczyna
cieszyć się coraz to większym zainteresowaniem. Polska jako kraj wschodnioeuropejski, rozwijający się staje dąży do poznania coraz to większej ilości nowych rzeczy, otwiera się na konsumpcję masową. Mamy do czynienia ze zjawiskiem soft power które można zdefiniować jako
„zdolności narodu lub kraju do pozyskiwania sojuszników i zdobywania wpływów
dzięki atrakcyjności własnej kultury, polityki, ideałów politycznych”.
http://repcapitalmedia.com/wp-content/uploads/2012/11/iStock_000019028206XSmall.jpg
Praca
trendwatchera przypomina w pewnym stopniu wyprawę w przyszłość. To w jaki
sposób żyjemy, co robimy, o czym myślimy, jak układają się relacje między nami
sprawia, że trendy same rodzą się w
naszym życiu. Żeby stać się trendwatcherem należy posiadać
umiejętność obserwowania, analizowania i wyciągania wniosków z obserwacji. Trendwatching
jest bardzo skomplikowanym procesem
stałej obserwacji większości gałęzi przemysłu i rynku światowego. Trendwatcherzy
tworzą scenariusz przyszłości i strategii, wytyczają kierunek myślenia i wskazują
idee. Materializacją tego scenariusza zajmują się projektanci, natomiast ostateczne
decyzje o wdrożeniu należy już wyłącznie do firm.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgKnlMjaKZTeiibX17uOzJpXfBrAyhGnocRNOoBdIafmljj9yA9v5ta01qoLxZtV7RWFL7YQOheUTdB0uralbXlU8wc-rMQ39J6692Av8hW0XlIpsgTbn8rxxBwpaR-LXnNsjQ0tEQ_RSu8/s760/trendwatcher.jpg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz