niedziela, 4 maja 2014

Spektakularne sukcesy reklamowe cz.1

Coca-Cola – recepta na sukces

Coca-Cola to bez wątpienia najpopularniejsza firma świata, a z jej logo zetknął się prawie każdy człowiek na Ziemi. Jest wszędzie. Lider w rankingu na najbardziej wartościową markę. Kupić ją nawet można było już w latach siedemdziesiątych w komunistycznych Chinach. Marka Coca-Coli to praktycznie ikona popkultury minionego wieku, a wzór szklanych butelek, w których jest sprzedawana jest prawnie zastrzeżony.

Sukces firmy Coca-Cola polega nie tylko na tym, że jej napoje są lepsze od innych, ale także jej popularność związana jest ze świetną kampanią reklamową prowadzoną od lat. Koncern od 1928 roku jest nieprzerwanie strategicznym sponsorem Igrzysk Olimpijskich i wielu innych dużych imprez sportowych, choćby tych związanych z piłką nożną. Coca-Cola była pierwszym napojem gazowanym, jaki człowiek spożywał w kosmosie. A właśnie za sprawą reklam Coca-Coli  Święty Mikołaj w świadomości wszystkich dzieci  jawi się, jako dobroduszny staruszek z długą białą brodą i czerwonym ubraniu nawiązującym do barw firmowych.

Któż nie pamięta chociaż jednej reklamy tego magicznego brązowego napoju? Kreacje wizualne marki zapisywały się w mentalności pokoleń praktycznie od początku jej istnienia, budując wizerunek produktu kultowego. Patrząc dziś na reklamy sprzed stu lat wręcz nasuwa się pytanie, czy jest coś, czego Coca-Cola nie zrobiła i to wiele lat przed naszym urodzeniem?

Historia w obrazkach

3 lata po premierze napoju. Slogan 'delicious refreshing' będzie się przewijać przez długie dziesięciolecia jako hasło produktu. Napój jeszcze nie jest butelkowany.


Sześciopak wcale nie jest wynalazkiem hipermarketów.



Coca-Cola orzeźwia żołnierzy. Firma w 1924 roku nawiązuje do sytuacji geopolitycznej i wykorzystuje ją do celów marketingowych. 

 


Ta reklama nawet dziś z powodzeniem sprostałaby wymogom estetycznym stawianym kampaniom wizualnym, tak genialna w swojej prostocie. 


 Coca-Cola Happiness Factory / Witaj po radosnej stronie życia. reklama z 2007 roku. 


Jak Coca-Cola stworzyła Świętego Mikołaja:



Jak wygląda Święty Mikołaj wie każde dziecko. Ale co czerwony strój, czapka, białe futerko, długa broda i wór prezentów ma wspólnego ze strojem biskupim, adekwatnym dla Mikołaja z Miry żyjącego w Azji Mniejszej w III wieku? Oczywiście nie wiele, ale to nieważne, bo na Świętego Mikołaja z reklamy Coca-Coli, czekają wszystkie dzieci.

Obecny wizerunek został opracowany w 1930 roku na zlecenie koncernu Coca-Cola przez amerykańskiego artystę, Freda Mizena. W wyniku kampanii reklamowych, wtedy wyłącznie reklamowych, został on zakorzeniony w świadomości światowej popkultury w sposób niespotykany nigdy wcześniej lub później.


Coraz bliżej święta

Na sam koniec kultowa reklama. Od ciężarówki, przez ilumianację, po piosenkę. Co roku w każdym telewizorze. Reklama do tego stopnia zakorzeniona w kulturze, że opóźniająca się premiera w 2010 roku została poprzedzona zniecierpliwionym głosem społeczności internetowej.




1 komentarz:

Unknown pisze...

ukazała się kiedykolwiek ZŁA reklama od Coca-Coli?