poniedziałek, 5 maja 2014

Ile zarabiają polscy blogerzy/vlogerzy?

Wszystko się kręci wokół Internetu. Książki wydawane są w formie e-booków, gazety można kupować bez wychodzenia z domu, telewizję można oglądać online, słuchać radia, muzyki, oglądać najnowsze hity kinowe i wiele, wiele innych. Tak samo jest z zarabianiem, bo kto by nie chciał siedzieć w domowym zaciszu z kawą czy herbata, zajadając się ciastkami i robić pieniądze? Chyba każdy. Tak właśnie jest z blogerami i vlogerami. Pierwszy robią posty na bloga, drudzy wrzucają filmiki na youtube. Im więcej odbiorców, tym większa sława, a jeszcze większe korzyści.

W zestawieniu najważniejszych, topowych blogerów, jak podaje fakt.pl najlepiej zarabiają blogi specjalistyczne, skierowane do konkretnej grupy odbiorców. A o to zestawienie ze strony fakt.pl:

1. Antyweb.pl (blog technologiczny): 700 tys. zł przychodu rocznie
  • 2. Make Life Easier: 400 tys. zł przychodu rocznie, jednak dochody na 2013 rok szacowane są na 650 tys. zł.
  • 3. Kominek.es (poradnik dla blogerów): 300 tys. zł przychodu rocznie
  • 4. Kotlet.TV: 200-250 tys. zł przychodu rocznie
  • 5. Spider's web (blog o nowych technologiach): 180 tys. zł dochodu
  • 6. Maffashion (blog modowy): 150 tys. zł przychodu rocznie
  • 7. Fashionelka (blog modowy): 120 tys. zł przychodu rocznie
  • 8. Hatalska.com (blog poświęcony branży mediowo-reklamowej): 100-120 tys. zł przychodu rocznie
  • 9. DrewnoZamiastBenzyny.pl (blog o tym, jak zarobić na blogu) 110 tys. zł przychodu rocznie
  • 10. Mediafun.pl: 60 tys. zł przychodu rocznie
  • 11. AK74 (blog o mediach elektronicznych, nowych technologiach i biznesie): 50 tys. zł przychodu rocznie
  • 12. Gadzinowski.pl (blog poświęcony tematyce marketingu): 30 tys. zł przychodu rocznie

Jak widać blogerki modowe całkiem dobrze sobie radzą. Mówi się, że Kasia Tusk zarabia więcej na swoim blogu niż jej tato, pełniący funkcję Premiera RP. Najbardziej otwartą w kwestii pieniężnej jest Fashionelka, której często zdarza się pisać o tym ile zarabia oraz ile wydaje. Szczerze przyznaje, że stawki współpracy z nią z góry ustaliła.

"Na dzień dzisiejszy wpis sponsorowany to koszt 4-6tys zł, Organizacja konkursu 5-7tys zł, wyświetlanie banera 2000zl/tydz. Miesięczna kampania reklamowa na wyłączność 30-50tys zł. Stawki podnoszę w momencie gdy zainteresowanie reklamodawców jest bardzo duże i gdy zwiększają się statystyki bloga. Widełki są spowodowane tym, że każdy konkurs czy wpis sponsorowany wymaga ode mnie mniejszego bądź większego zaangażowania. Agencje reklamowe, z którymi często współpracuje mają znacznie niższe stawki."

W Polsce vlogerzy nie są jeszcze tak popularni, jak blogerzy. Jednak wstawianie filmików na youtube.com jest jak najbardziej opłacalne. Za każde 100 tysięcy wyświetleń można zarobić około 40 dolarów. 
Portal internetowy wyborcza.pl przeprowadził rozmowę z niektórymi polskimi vlogerami na temat ich zarobków. 

Agnieszka Stępyra (Nissiax83) jest kosmetolożką, dlatego prowadzi kanał dotyczący pielęgnacji i kosmetyków. Ma 83 tysiące subskrybentów, jej najpopularniejszy filmik zdobył 445 tysięcy wyświetleń, jednak jak sama mówi w USA (gdzie mieszka) nie da się wyżyć z hobby. Oferty od firm za recenzję na Youtubie mogą sięgać nawet 4 tysięcy złotych, a za konkurs na Facebooku tysiąc. Z kolei Maciej Frączyk, jako Niekryty Krytyk, który, jak podaje wyborcza.pl w dobrych miesiącach może zgarniać do 30 tysięcy złotych. 

Niestety wideoblogi nie są jeszcze tak spopularyzowane i opłacalne jak w Stanach Zjednoczonych. Vlogerzy zgodnie mówią, że to hobby, mimo, że oparte na tych samych zasadach (reklamy, kampanie, konkursy) co blogi nie przynoszą na tyle, żeby utrzymywać się bez pracy. Jednak tego typu zajęcie może z czasem przynieść wiele korzyści.

Brak komentarzy: