W każdej reklamie telewizyjnej, oprócz obrazów, pojawia się
także dźwięk. Niejednokrotnie różni prezenterzy opowiadają nam o jakimś
produkcie, albo w tle słyszymy podkład muzyczny. Jednak równie często zdarza się też tak, że słyszymy kogoś
kogo nie widzimy na ekranie. Czy zastanawialiśmy się jaką rolę one odgrywają w
reklamach?
Muzyka
Reklama supermarketu Inter marche, doskonale prezentuje
sytuację, w której muzyka gra pierwsze skrzypce. Cały jej tekst jest wyśpiewany.
Muzyka tutaj pełni rolę podpowiedzi pamięciowej. Każdy z nas słysząc tą melodię
chociaż raz, potrafi ją zanucić. Zdecydowanie wpada w ucho i trudno jej się
pozbyć z pamięci. Podobnie jest z reklamą sklepów sieci Biedronka. Piosenka
nadaje tym sklepom atmosferę rodzinnych i tanich zakupów. Kreują swój przyjazny
wizerunek. A przez to, że nie istnieje osoba mówiąca to konsument może skupić
swoją uwagę na pokazywanych produktach.
Reklama Inter Marche.
źródło:
www.youtube.com
Mniejsze scenki
Scenki przede wszystkim włączają naszą wyobraźnię, pobudzają
nasze emocje i uczucia. Podobnie jak muzyka, scenka ma być przyjemnie
przeżywana. Przykładem reklamy tego gatunku może być reklama Pepsi- Coli.
Prezentuje ona archeologa, który odnajduje butelkę po Coca-coli i nie jest w
stanie powiedzieć co to jest. Ta reklama próbuje nas zaangażować emocjonalnie
do dokonanego odkrycia. Usiłuje widza rozbawić zaistniałą sytuacją, bo jak
można nie wiedzieć co to jest Coca-cola, a zarazem coś przekazać. Jest to
podobne do sztuki teatralnej. Występują tu nie postacie, ale bohaterowie.
Ponadto obserwujemy jakąś akcję. A to wszystko sprawia, że zapisuje się ona w
pamięci konsumentów.
Należy także zauważyć, że reklama Pepsi nieprzypadkowo
wybrała właśnie takie postacie do reklamy. Wiek, płeć i styl bycia pokazywanych
postaci, czyli pijących Pepsi nastolatków i archeologa w podeszłym wieku,
dobierany jest w taki sposób, by zwiększyć prawdopodobieństwo identyfikacji
grupy docelowej z bohaterami reklamy. Im bliższa nam jest oglądana postać i im
bardziej jest do nas podobna, tym większe prawdopodobieństwo skutecznego
oddziaływania reklamy.
Reklama Pepsi-Coli- odkrycie przez archeologa butelki po coli.
źródło: www.youtube.com
Prezenter
Reklamy, które mają przemówić do naszego rozsądku, korzystają
z osoby prezentera wyjaśniającego,
dlaczego ten produkt mamy wybrać a nie inny. Są nimi np. znani aktorzy, politycy
czy dziennikarze. Takie zastąpienie reklamodawcy prezenterem, który mówi w
reklamie, wydaje się minimalizować poczucie, że osoba ta jest zainteresowana
bezpośrednim przemawianiem do odbiorców i czerpaniem z tego korzyści. Zminimalizować
fakt, że wcale nie chcą go naciągną na kupno danego produktu wręcz przeciwnie,
zaproponować najlepszą opcję dostępną na rynku.
Głos zza kadru
Użycie głosu zza kadru jest wszechobecne przede wszystkim w
telewizyjnych reklamach. Zaletą tego jest niski koszt i łatwość wykorzystania
reklamy w innych krajach. Natomiast mankamentem - niższa skuteczność wpływu na
nasze wybory, ponieważ prawie nigdy taki przekaz nie dotrze do widza tak samo
jak wypowiedzi pokazywane bezpośrednio. A jak to wygląda w praktyce?
Tradycyjnemu głosu zza kadru towarzyszy pokazywanie czegoś na ekranie. Np. w
reklamie leku Ibum dla dzieci. Widzimy dziecko, nękane przez chorobę i lek,
który wręcz natychmiastowo przynosi mu ulgę. A głos zza kadru opisuje produkt i
wychwala go, jakby był jedyny i najlepszy dostępny w aptece.
Reklama Ibum dla dzieci. Zastosowanie głosu zza kadru.
źródło: www.youtube.com
Te wszystkie różne zastosowania dźwięku w reklamach potwierdzają
jej istotność. Bez głosu zachęty, wyluzowującej piosenki w tle nikt z nas nie
zwróciłby na reklamę uwagi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.