Jednym z przykładów oddziaływania reklamy może być kreowanie dwóch z pozoru przeciwstawnych postaw, łakomstwa oraz chęci bycia szczupłym, smukłym i wysportowanym. Produkty określane mianem „ śmieci żywieniowych”, czy tzw. „pustych kalorii” ( chipsy, hamburgery, paluszki, ciasteczka, czekolady itp.) są masowo reklamowane w telewizji oraz w innych mediach. Osoby przedstawione w reklamach rozkoszują się ich jedzeniem, są zadowolone. Czasami wręcz produkty te pomagają im w życiu- widzimy przecież na własne oczy ile energii im dostarczają.
Bezpośrednim skutkiem tego typu reklam jest zmiana preferencji żywieniowych, a także rozbudzanie łakomstwa. Owocuje to albo nieracjonalnym podjadaniem między posiłkami, albo zastępowanie normalnego pełnowartościowego jedzenia, produktami ukazywanymi w reklamie. W efekcie bardzo wiele dzieci i nastolatków wcześnie osiąga nadwagę. Oczywiście natychmiastowy ratunek przynoszą reklamy, rożnego rodzaju cudownych środków odchudzających. Dzięki nim błyskawicznie możemy zrzucić zbędne kilogramy, mieć smukłą i wysportowaną sylwetkę, a ponad to być tak „ piękne” jak osoby, które występują w reklamach. To zjawisko jest bardzo niebezpieczne,ponieważ przestajemy dostrzegać związek przyczynowo-skutkowy, który występuje pomiędzy prawidłową dieta a zjawiskiem nadwagi.


Wiele dziewcząt , które oglądają programy telewizyjne chcą wyglądać tak jak ich bohaterki. Zaczynają narzekać na wygląd swojego ciała i w efekcie stosować różnego rodzaju techniki odchudzania.





Każda reklama niesie ze sobą przekaz, który zachęca nas do zakupu a następnie skonsumowania produktu. Weźmy np. „Snickersa”- który, najlepiej radzi sobie z głodem, albo „ Nutelle”- ona daje sił do pracy i energii do zabawy, albo „jest Lay's jest impreza”, wszystko to jeszcze popij „coca colą”. A może nie masz czasu na śniadanie, to wpadnij do McDonald tam zjesz najlepiej.
Takie wezwanie reklam do objadania się powoduje zwiększaną sprzedaż i niestety nadmierną koncentracje dzieci na jedzeniu.
Ewa Kasztelan „ Stan zareklamowania”, Drukarnie Wydawnictwa atla2, Wrocław 1999
www.bloblo.pl/image/ 86938/defaultwww.trendz.pl/files/ imagecache/wide2/files/
http://nortus.pinger.pl/m/4523612
en.petitchef.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz