Każdy człowiek posiada dwa rodzaje pamięci: pamięć ukrytą i pamięć jawną. Jednocześnie posiadamy dwa typy wiedzy: wiedzę proceduralną i wiedzę deklaratywną. Odpowiednie wykorzystanie wiedzy i pamięci daje interesujące efekty. Na nich właśnie bazują zespoły tworzące reklamy.
O tym, że posiadamy dwa rodzaje pamięci naukowcy wiedzieli od dawna. Jednak wiedza ta była słabo wykorzystywana ze względu na powszechny sceptycyzm wobec rzeczywistego działania pamięci ukrytej. Traktowano ją jaką słabszą wersję pamięci jawnej, co nie było zgodne z prawdą. Istnieje między niemi różnica polegająca na tym, że pamięć ukryta jest dużo trwalsza, choć bardziej ograniczona niż pamięć jawna. Mówiąc o pamięci należy odnieść się do dwóch rodzajów wiedzy, które bezpośrednio łączą się z pamięcią.
1. Wiedza proceduralna- są to wszystkie działania, których się uczymy i które z czasem stają się dla nas naturalne. Dzięki temu możemy wykonywać kilka czynności na raz nie myśląc o każdej z nich osobno (np. prowadzimy samochód i jednocześnie słuchamy radia). Jest przyswajana w sposób jawny lub niejawny.
2. Wiedza deklaratywna- obejmuje znajomość faktów, jest to wiedza której się uczymy, którą kodujemy i w pożądanym przez nas momencie możemy ją odszukać. Wiedza ta łączy się z dwoma systemami pamięciowymi: pamięcią semantyczną (znajduje się w niej wiedza, którą posiedliśmy w nieokreślonym dla nas momencie) oraz pamięcią epizodyczną (przechowuje wiedzą, która została nabyta w konkretnym momencie np. poprzez subiektywne doświadczenie) Jest przyswajana w sposób jawny.


Opracowano na podstawie książki Roberta Heath'a "Ukryta moc reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki?"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz