Pages

środa, 29 kwietnia 2015

Reklama podprogowa

Chciałabym przybliżyć Wam zjawisko reklamy podprogowej, która inaczej nazywana jest sugestią podprogową lub przekazem podprogowym.  Jest to forma perswazji, która działa na nas bez naszej świadomości i spostrzegania. Ten rodzaj reklamy działa na bodźcie słuchowe i wzrokowe. Przesyłane sygnały są bardzo krótkie i niemal nieuchwytne. Trwają zbyt krótko by mózg mógł je świadomie zarejestrować.

Bodźce wizualne- komunikaty wyświetlane przez 1/3 sekundy, których nie dostrzegamy, ale nasz mózg je rejestruje. Inną formą jest takie moderowanie obrazem, dokładanie takich materiałów, które na pierwszy rzut oka nie są dostrzegalne. Tę metodę stosuje się w przypadku zdjęć, plakatów czy billboardów.

http://www.eksportuj.pl/uploaded/image/oni.jpg

Jeśli na pierwszy rzut oka nie zauważyliście nic dziwnego na obrazku wyżej to znaczy, że przekaz podprogowy jest udany. A teraz skupcie się, wytężcie swój wzrok i zwróćcie uwagę co kryje się pod ręką mężczyzny. Czy to na pewno jest kręgosłup kobiety? 

Natomiast bodźce dźwiękowe oddziałują na odbiorcę za pomocą przekazów zawartych w nagraniach, dźwięki są nieuchwytne dla słuchacza.


Jestem pewna, że oglądając tę reklamę nie wychwyciliście nic podejrzanego. Teraz obejrzyjcie ją raz jeszcze i skupcie się na dźwięku, który słychać w tle w 0:21 - 0:28.

Czy reklama podprogowa jest skuteczna?
Przekaz podprogowy działa na naszą podświadomość, a ona nieustannie jest aktywna . Bez chwili odpoczynku przyjmuje ogromny potok wiadomości.

W wielu krajach reklamy podprogowe zostały uznane za nieetyczne.  Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji "Przekazy handlowe powinny być łatwo rozpoznawalne" (art. 16 ust. 1), oraz "Zakazane jest nadawanie przekazów handlowych (…) oddziałujących w sposób ukryty na podświadomość" (art. 16b ust. 2 pkt. 5).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ten wpis usycha z tęsknoty za Twoim komentarzem.